Wat kan de oorzaak zijn van voortdurende spier-en gewrichtspijn in het hele lichaam?

In het dagelijks leven beweeg ik redelijk veel. Toch krijg ik snel last van voortdurend slapende spieren of hele erge pijn in delen zoals mijn onderrug, polsen en heupen, zowel bij het wakker worden in de ochtend als de rest van de dag tot de nachtrust. Wat kan hier een oorzaak van zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Overbelasting? Reuma? Huisarts.

Antwoorden (2)

De klachten die je beschrijft zijn reumatische klachten (dit betekent niet dat je reuma hebt; het is gewoon de naam voor dergelijke klachten). Daarvoor zijn wel honderden mogelijke oorzaken. Mijn eerste vraag zou zijn: wat bedoel je met redelijk veel bewegen. Is dat bijv met sporten of juist zware arbeid of beide? In de zorg beweegt men bijvoorbeeld ook veel maar kan met het tillen van patiënten al snel een overbelasting optreden. Een algemene overbelasting is dus het eerste waar ik aan denk.

Verder kan er ook een opbouw zijn van afvalstoffen. Drink je wel genoeg water? Bij het bewegen wordt namelijk afvalstoffen gemaakt. Het lichaam heeft water nodig om dit af te voeren. Met te weinig water kan het lichaam deze afvalstoffen niet afvoeren waardoor ze in het lichaam opgeslagen worden. Hierdoor kunnen spieren versneld verzuren.

Maar als je je niet herkent in bovenstaande antwoorden wordt het erg lastig om dat van afstand te bepalen omdat er teveel vragen beantwoord moeten worden om een beter beeld te vormen. Het beste is om eerst een keer met de huisarts te overleggen.

p.s. sommige medicijnen kunnen het ook veroorzaken vooral medicijnen voor te hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De pijnen die jij beschrijft lijken op fibromyalgie.

Ga hiervoor lang een reumatoloog, deze kan uitsluiting geven omtrent de ziekte en zonodig medicatie voorschrijven.