Ik heb een splinter in mijn teen krijg hem er niet uit wat moet ik doen

Kan ik hem laten zitten ( het doet geen pijn als ik loop) maar gaat het dan niet onsteken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.1K

Antwoorden (9)

Het kan inderdaad gaan ontsteken dus ik zou morgen even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er altijd voor om mensen met een medisch probleem naar de huisarts te verwijzen, maar voor een splinter vind ik dit niet nodig. Even weken in een bakje met biotex is vaak al voldoende
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je zeker nog nooit een splinter gehad die ontstoken is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat moet je ook proberen te voorkomen, bij vragensteller is het nog niet ontstoken, dan kan je nog prima even zelf dokteren.
Maak morgen een afspraak bij de arts, hij krijgt hem er wel uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan met de punt van een pincet de huid open pulken of met een scherp mes heeeeeeeeel voorzichtig de huid openen tot aan de splinter. Daarna kan je met de pincet de splinter verwijderen.

Ik heb het zelf vaak genoeg gedaan. Je moet wel geduld hebben en voorzichtig te werk gaan.

Als je ooit met een speld door je huid heen hebt gestoken dat deze er aan de andere kant weer uit komt, dan snap je een beetje hoe het principe werkt. De splinter zit gewoon in de bovenste laag van de huid zonder gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je er bij het lopen geen last van hebt, ga dan dagelijks een tijdje met je voet in een badje met soda of biotex zitten.
zo zweert de splinter er gecontroleerd uit zonder vervelende toestanden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Een beetje afhankelijk van hoe diep de splinter zit, zal hij er vanzelf uitkomen. maar omdat dit nogal lang kan duren kan je dit proces versnellen door een biotex badje. Het risico is idd dat er een ontsteking ontstaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastig ga even met je voet in het soda en dan krijg je de splinter er wel uit.Onsteking krijg je als het een wondje gaat worden.Probeer het nog eens succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je voet in de biotex leggen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een splinter te diep zit om hem met een pincet te verwijderen leg er dan een klein stukje spek op en plak er een pleister overheen. De splinter komt dan vanzelf naar boven.

OF

Wat te doen bij een splinter

Er is een “zwarte” punt of streepvorm zichtbaar. Soms is de huid rondom de splinter wat rood en dik.

Vertel de persoon met de splinter wat je gaat doen en waarom;
gebruik een schone en goed sluitende splinterpincet
pak de punt van de splinter met de pincet en trek deze voorzichtig in de lengterichting van de huid eruit;
metaal splinters, diep gelegen splinters of zeer grote splinters, altijd door de huisarts laten verwijderen;
desinfecteer de wond met betadine jodium en plak deze af met een pleister.

Met een slecht sluitende pincet, maakt u onnodig beschadigingen in de huid die op hun beurt weer aanleiding kunnen geven tot infecties. Zorg er daarom voor dat je een goed splinterpincet in jouw verbanddoos hebt zitten.

Ga niet met naalden aan de huid peuteren om de punt van de splinter vrij te maken!
Wanneer bij het verwijderen de splinter afbreekt, raadpleeg dan altijd de huisarts.

TIP! Mocht de splinter wel zichtbaar zijn, maar moeilijk te pakken, kan een badje met wasmiddel er voor zorgen dat de splinter iets omhoog komt en goed te pakken is.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan het ook met trekzalf. Dat "trekt" de splinter eruit.