Kunnen aften op de binnenkant van de lippen keelpijn veroorzaken?

Dag mensen,

ik krijg jaarlijks te kampen met aften op de binnenkant van mijn lippen, meestal als ik een stress-volle periode heb...

Stel als de aft aan de linkerkant van mijn lippen is; dan straalt de pijn uit aan mijn linker tanden en linker kaak.

En als de aft aan de rechterkant is; dan straalt het uit aan mijn rechter kaak en tanden...

Ik heb nu wat slikpijn (rechts) en heb weer een aft rechts op de binnenkant van mijn onderste lip.

Ik weet dat zo'n aft pijn uitstraalt aan mijn tanden en kaak, maar heb er nooit bij stilgestaan of zo iets ook keelpijn kan veroorzaken?

Want heb toevallig ook pijn aan mijn rechter hals/keel (enkel bij het slikken)

Wie heeft raad?

Toegevoegd na 9 minuten:
Extra tips & adviezen zijn meer als welkom...

Toegevoegd na 10 minuten:
P.S.: mijn keelamandelen zijn verwijdert voor alle duidelijkheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K

Het beste antwoord

Ja dat is heel goed mogelijk omdat het zweertjes zijn van je mondslijmvlies waardoor je keel daardoor ook ontstoken kan zijn.

Zelf stip ik de aften altijd aan met pyralvex om te ontsmetten,(soort jodium,betadine) prikt eerst heel erg maar daarna voelt het verdoofd aan.
Ik heb nog andere tips voor je gevonden:

De oplossing voor aften

Sommige mensen krijgen er nooit of zelden last van. Een ander wordt met enige regelmaat geplaagd door de pijnlijke blaasjes in de mond en een enkeling kan nauwelijks praten door de hoeveelheid aften. De directe oorzaak is moeilijk te bepalen maar dat de kwaal te maken heeft met een verminderde weerstand, daar zijn de onderzoekers het wel over eens.

Wat te doen?
De eerste stap om de aften te voorkomen en te genezen is dus zorgen voor een optimale geestelijke en lichamelijke conditie. En daarnaast is een goede mondhygiëne een aanrader. De enzymen in de tandpasta kunnen de klachten verminderen. Poets voorzichtig om de blaasjes niet stuk te maken. Hierdoor worden de klachten namelijk erger.

Genezing duurt gemiddeld vijf dagen maar kan ook twee weken duren. Heel vervelend en vaak pijnlijk. Spilanthes van A.Vogel is een zuiver natuurlijk middel onder andere ter versterking van de slijmvliezen in de mond. Het middel heeft een heel gunstige werking op de aften.

Dat geldt ook voor Echinaforce druppels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is helemaal niet raar maar geeft juist antwoord op je vraag of je ook keelpijn kunt krijgen door aften. Zoals ik zei
komt het door je mondslijmvlies,dit zit ook in je keel dus als je aft geneest is het logisch dat je keel mee geneest.
Ik snap daarom eigenlijk niet waarom jij je nu nog ernstig afvraagt of je keelpijn met die afte te maken heeft??

Andere antwoorden (4)

Vermoedelijk is het toeval, en houden de klachten geen verband met elkaar. Je hebt waarschijnlijk een beginnende verkoudheid of keelontsteking, dat het slikken pijn doet. Probeer wat extra vitamine C (sinaasappels e.d.) binnen te krijgen. Dan is misschien te voorkomen dat je ziek wordt.
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ik spreek uit eigen ervaring dat het juist verzachtend voor de keel is.
Van aften kan je zeker geen keelpijn krijgen,maar je kan wel keelpijn voelen door stresssituaties...Kan ook zijn als je nog uw amandelen hebt dat deze wat klachten kunnen veroorzaken.

Toegevoegd na 58 minuten:
U kunt het ontstaan en de uitbreiding van aften vaak voorkomen door te zorgen voor een goede weerstand. U kunt uw weerstand op peil houden door gezond en gevarieerd te eten, voldoende te slapen en regelmatig te bewegen. Daarnaast is een goede mondhygiëne heel belangrijk om ontstekingen en aften in de mondholte te voorkomen. Uw tandarts en/of mondhygiënist kunnen u hierover adviseren. Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat er in de tandpasta Zendium enzymen zitten die helpen tegen aften. Poetsen met deze tandpasta zou dus mogelijk de genezing bevorderen.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zendium is goed vanwege de enzymen, maar juist weer slecht doordat er veel fluoride in zit. Twijfel geval dus.
Ik zou een tandpasta zonder fluoride adviseren. (maar dat is vooral omdat zendium bij mij totaal niet werkte en het misschien alleen maar erger heeft gemaakt, zonder zendium heb ik juist minder last) http://www.gezondenzo.net/verband-aften-tandpasta/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.parodontax.nl/producten/tandpasta.shtml
Parodontax Tandpasta is verkrijgbaar in verschillende varianten: Fluoride, Fluoride Gel, Fluoride Whitening (alle 1400ppm fluoride ) en Fluoride Vrij. Zowel met als zonder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat die pijn doorstraalt naar je keel. of je hebt daar tegelijk ook een aft zitten.
(ik dacht vaak dat ik gaatjes had als ik een aft had, soms zat de aft onderin en "het gaatje" in de bovenkaak)
ook ik heb veel last ven dit ongemak.aften komen ook vaak(bij mij)voor in de keel.omdat ze vaak diep naar achter zitten,zie je ze niet makkelijk.
er is geen kruid tegen gewassen,behalve veel slikken,dus ergens op zuigen,snoepjes geeft veel speeksel=vaak slikken.dat bevordert doorbloeding en genezing.sterkte ermee.
11 jaar geleden
Ik heb het vroeger gehad dat ik tijdens het eten met tranen in mijn ogen zat van de pijn. Als je het echt erg hebt kan een aspirine voor het eten helpen.

Aften krijg je vaak als je weerstand laag is,
eerst komt de aft en vlak daarna griep. (of keelpijn)
Terwijl het heeft op zich niks met elkaar te maken.

Voeding kan helpen:
Pure chocolade eten. (dit op de aft laten smelten geeft een tijdje verlichting, maar het doet wel even extra zeer)
Bosbessenjam (elke dag eten)
Kamillethee (spoelen)
Appelazijn (spoelen)
(de lijst is lang, ik zweer bij bosbessenjam, nog lekker ook op brood)

De juiste tandpasta (zie bron, het kan voor iedereen anders zijn)

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is ook een goedje wat je erop kan doen dat een dun laagje achterlaat.
Dat kwam pas toen ik er minder last van kreeg, dus heb ik zelf nooit geprobeerd.
Volgens mij zonder recept bij de apotheek te halen. (dit weet ik niet zeker)