Geeft koorts hetzelfde effect als oververhitting?

Ik las dat na een festival (Decibel) een 19-jarige jongen was omgekomen omdat enkele organen niet meer werkte door de hitte. (Er was ook drugs in het spel maar dat terzijde). Mijn vraag is of bij koorts van meer dan 40 graden, ook je organen kunnen 'uitvallen' aangezien de inwendige temperatuur dan overeenkomt met het voorheen genoemde geval!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

De effecten zijn hetzelfde. Bij beiden gaat de lichaamstemperatuur omhoog. Het enige verschil is dat bij koorts het lichaam dit zelf regeld en het lichaam zelf de controle heeft.

"Hyperthermiesyndroom (oververhitting) is een toestand van het lichaam waarbij er een ongecontroleerde stijging van de temperatuur plaatsvindt door een verstoring van de balans tussen warmteproductie en warmteverlies. De lichaamstemperatuur zal stijgen zonder een verhoogde instelling van de inwendige thermostaat. Dit onderscheidt hyperthermie van koorts."

Toegevoegd na 2 minuten:
De effecten van oververhitting kunnen dus potentieel veel gevaarlijker zijn omdat het lichaam steeds warmer kan worden. Bij koorts is de temperatuur stabiel.

Echter maakt het niet uit of je door oververhitting een lichaamstemperatuur hebt van 40 graden of door koorts. Dat effect is hetzelfde, alleen gaat het met oververhitting vele malen sneller en potentieel veel hoger.