Wat moet je (niet) doen aan hielspoor?

Mijn vrouw heeft ontzettend last van hielspoor, maar de huisarts geeft eigenlijk nauwelijks tips om het te verminderen of te genezen. Wie weet wat je kunt doen om de pijn te verminderen en het eventueel te genezen? De huisarts wil haar doorverwijzen naar een fysiotherapeut, maar zegt zelf al daar weinig van te verwachten.

Dank alvast voor een antwoord!

2.1K
Poet
9 jaar geleden
Hier is sprake van 22 soorten behandeling.
Daar kan ze misschien wat mee experimenteren of er iets bij zit dat écht werkt?
http://hielspoorinfo.nl/#wat-is-hielspoor
paulus811
9 jaar geleden
Dank je! We gaan er dit weekend eens goed naar kijken en bedenken wat uitvoerbaar is.

Het beste antwoord

Terug naar de huisarts en een doorverwijzing vragen voor een echo. Op een röntgenfoto is nl. niet alles te zien. Op de echo kan gekeken worden of de peesplaat verdikt is en of er kalkafzetting te zien is.
Kalkafzetting wordt weleens behandeld door de kalk eraf te kloppen a.h.w. Dit is heel pijnlijk. Opereren wordt ook weleens gedaan, maar dat wil niet altijd het juiste resultaat geven.
Podologische zolen zijn zeer aan te bevelen. Consulteer een A en B Podoloog en vraag of deze ook extra foam wil aanbrengen om de druk zoveel mogelijk te verminderen.
Draag sportschoenen met gel of een goede demping.
Fysiotherapie kan helpen, maar als de pijn erg veel toeneemt en u niet binnen 6 behandelingen resultaat hebt kunt u dit beter niet doen.
Soms willen ballet oefeningen helpen: "pointen" en "spitzen". D.w.z.: tenen strekken in het verlengde van het been (alsof je iets aanwijst met je tenen) en dan de tenen neerzetten en een stap maken alsof je loopt zoals Charlie Chaplin. (Balletdansers hebben nooit hielspoor.)
Probeer wel in beweging te blijven: fietsen en wandelen op zachte ondergrond zoals gras. Het is goed voor de doorbloeding.
Niet: bergbeklimmen of joggen/rennen.
En: probeer eens medische lasertherapie, gegeven door een arts. Met een apparaatje gaan ze over je voet. Dit zet het lichaam aan om te genezen. Doorgaans zijn 6 tot 8 behandelingen voldoende. (Deze therapie heeft mij geholpen, na 8 jaar was ik hiermee eindelijk klachten vrij. )
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vraag een doorverwijzing naar een podoloog. Daar maakt men een soort scan van de voet zodat gezien wordt waar de pijn precies zit, en je krijgt een inlegzool aangemeten met een holte op de pijnlijke plaats.
Mij heeft dat heel goed geholpen, ik was er vrij snel van af. Heb het jaren later nog wel een keer teruggehad, toen hielpen de oude zooltjes weer. Ik wil u niet blij maken met een dode mus, bij sommige mensen duurt het veel langer voor het geneest of ze komen er niet helemaal van af. maar het is zeker de moeite van het proberen waard.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik deel je ervaring!
paulus811
9 jaar geleden
Dank je, goed advies! Er is een MRI scan, dus waar de pijn precies zit zou duidelijk moeten zijn. Ik weet niet of een MRI voor het maken van een inlegzool gebruikt kan worden, maar ga dat zeker vragen.
anneliez
9 jaar geleden
Geen MRI, je gaat gewoon op een plaat staan en op een of andere manier wordt precies afgetekend waar de pijn of druk zit, Dat doet de podoloog
Mijn eigen ervaring met hielspoor is dat niks werkt. Het enige is rust. Ik heb een jaar niet hardgelopen. Pas toen ik niks meer voelde ben ik weer begonnen. Het is geen goed nieuws maar alles wat ik, behalve rust, geprobeerd heb werkte werkelijk voor geen meter. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Dank voor je antwoord en helaas deelt mijn vrouw jouw ervaring.Tot nu toe heeft niets geholpen, vandaar mijn vraag hier op GV. Mooi dat jij ervan af bent.
anneliez
9 jaar geleden
ja daarom zei ik al, dat ik niet blij wilde maken met dode mus, soms helpt het niet