Kun je door je neus gapen?

Je gaapt altijd door je mond. Is het theoretisch mogelijk door je neus te gapen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja. In principe is gapen gewoon een grote inhaal van adem en dat kan dus ook door je neus.

Volgens mij kun je niet door je neus gapen. Gapen doe je als je iemand "aangaapt"omdat hij er b.v. vreemd uitziet. Ik denk dat jij "geeuwen" bedoelt en dat kan volgens mij ook niet door je neus Toegevoegd na 2 minuten: o, ik merk dat je geeuwen ook gapen mag noemen :-(

Je kunt wel gapen door je neus, maar het is dan wel erg moeilijk om je mond in de plooi te houden.

Om daarop te kunnen antwoorden, moet de definitie van "gapen" helder zijn. Erken je Van Dale als gezaghebbend woordenboek? Dan kun je hun definitie van gapen hanteren. Volgens Van Dale is gapen: "de mond wijd openen uit vermoeidheid" http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=gapen In dat geval is het antwoord: een mens niet door de neus gapen; de rol van de mond is er blijkbaar essentieel bij. Toegevoegd na 4 minuten: Een andere betekenis van gapen is: "nieuwsgierig kijken" In die betekenis kun je wel met je ogen gapen, maar nog steeds niet met de neus :-) En de betekenis van "wijd open staan" daar is de neus wellicht iets te klein voor. Een gewone neus en een neus die wijder open staat scheelt hooguit enkele millimeters, dat maakt een neusgat nog geen gapend gat, vermoed ik.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100