Kun je door je neus gapen?

Je gaapt altijd door je mond. Is het theoretisch mogelijk door je neus te gapen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, want met je neus kan je alleen maar in- en uitademen. Je kunt wel even extra diep insnuiven, maar dat is geen gapen. Bij gapen spreid je je mond wijd open en strek je je uit, dat lukt echt niet via de neus.
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja. In principe is gapen gewoon een grote inhaal van adem en dat kan dus ook door je neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja kan makkelijk, erg handig als je ergens bent met veel mensen en je bent redelijk vermoeid haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kun je niet door je neus gapen.
Gapen doe je als je iemand "aangaapt"omdat hij er b.v. vreemd uitziet.
Ik denk dat jij "geeuwen" bedoelt en dat kan volgens mij ook niet door je neus

Toegevoegd na 2 minuten:
o, ik merk dat je geeuwen ook gapen mag noemen :-(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt wel gapen door je neus, maar het is dan wel erg moeilijk om je mond in de plooi te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gapen is een grote haal adem binnenhalen. Als je dat langs de neus doet, noemen we dat zuchten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige wat ik 'met mijn neus' kan als ik moet gapen, is het gapen proberen te verbergen, dus eigenlijk juist tegen te houden. Dat lukt altijd maar gedeeltelijk en bovendien gaan mijn ogen er ontzettend van tranen als ik probeer een 'gaap' tegen te houden. Dus nee, IK kan niet gapen door mijn neus.

(wat me overigens wel opvalt, is dat ik al 4-5 keer heb gegaapt terwijl ik dit antwoord zit te typen.. hahahaha het is een nogal aanstekelijk onderwerp!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja hilarisch hahahaha!!
Om daarop te kunnen antwoorden, moet de definitie van "gapen" helder zijn.

Erken je Van Dale als gezaghebbend woordenboek?
Dan kun je hun definitie van gapen hanteren. Volgens Van Dale is gapen:
"de mond wijd openen uit vermoeidheid"
http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=gapen

In dat geval is het antwoord: een mens niet door de neus gapen; de rol van de mond is er blijkbaar essentieel bij.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een andere betekenis van gapen is: "nieuwsgierig kijken"
In die betekenis kun je wel met je ogen gapen,
maar nog steeds niet met de neus :-)

En de betekenis van "wijd open staan" daar is de neus wellicht iets te klein voor. Een gewone neus en een neus die wijder open staat scheelt hooguit enkele millimeters, dat maakt een neusgat nog geen gapend gat, vermoed ik.