Wakker worden.. terwijl je nog niet wakker bent, wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

Het gebeurt soms, wakker worden 's nachts, met een lage hartritme en nog het gevoel hebben dat je nog in je droom bent. Niet kort erna, hoge hart ritme, waarschijnlijk door de angst van ojee wat is dit nu weer. Het gebeurt soms dus vandaar mijn vraag hier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

ik wil nog wel eens slaapwandelen 's nachts.
ik doe de lichten aan, ga koffiezetten enz. tot ik ineens wakker schrik.
bij mij is het overduidelijk stress gerelateerd.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je vraag doet mij denken aan "slaapverlamming".
Ik weet niet precies of dit is wat je ermee bedoelt, maar hierover het volgende:

"Verlamming van de spieren treedt normaliter op tijdens de REM-slaap. Alleen de oogspieren, de longen en het hart zijn dan nog actief. Deze verlamming treedt op ter voorkoming dat bewegingen in dromen echt uitgevoerd worden. Bij slaapverlamming bevindt de persoon zich als het ware tussen droom en waaktoestand in, waardoor hij zich niet kan bewegen. Dit kan zeer beangstigend zijn voor de persoon in kwestie."

Dit fenomeen schijnt wel behoorlijk angstaanjagend te zijn, dus zeker weten of je dit hier mee kan bedoelen weet ik niet.

Het kan ook iets gerelateerds aan dit zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hersens hebben 2 klokken, 1 voor slaap en 1 voor wakker zijn, die constant 'vechten' om de heerschappij.
Hierdoor hebben we ook allemaal last van een middagdip, die we beter slapen door zouden kunnen brengen.

Het kan zijn dat je door een onregelmatige levensstijl van slag bent geraakt, of bepaalde vormen van stress ondervindt. Ga dat voor je zelf eens na, en probeer e.e.a. aan te passen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat kan, het kan ook aan de andere kant zo zijn, bij de inslaapkant dat zulke zaken gebeuren...

Wat gebeurt er als je ontwaakt... Zie het als een computer waar stroom op gezet wordt... Die pc re-incarneert zogezegd...

En eerst krijg je de stem... Dan krijg je de wereld en een lichaam... Dan krijg je bewustzijn... Dan krijg je identiteit... Dan krijg je een naam en een verleden en een toekomst, want de mind start op... Dan krijg je gevoelens en emoties...

Dit is de startvolgorde van een normaal bootende mens in de morgen...

Bij jou kan het soms wat anders gaan, en dan komt bewustzijn wat eerder dan gewoonlijk...

Meer niet en vandaar...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet het niet zeker maar misschien dat je zo in slaap was dat als je wakker word je hersenen die in slaapstand staan nog even op gang moeten komen en de prikkel nog naar je lichaam moet geven van wakker zijn?volgens mij is dat namelijk ook het geval met slaapwandelen