Wat is het verschil tussen een narcose en een roesje?

En wat zijn de bijwerkingen van bijde en welke van de 2 is het snelst uitgewerkt en is het uit je lichaam

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29.9K

Het beste antwoord

Bij operaties heb je 3 soorten verdoving: een narcose, de plaatselijke verdoving en het roesje.

De plaatselijke verdoving is bijv de ruggenprik, of een verdoving in je hand als je aan een vinger moet worden geopereerd.

Bij een algehele narcose of verdoving is je hele lichaam verdoofd. Dan ben je in diepe slaap en merk je niets van de operatie. Ook na afloop zul je je van de ingreep niets herinneren.

Een roesje wordt doorgaans gebruikt bij lichte ingrepen of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt.

Bij een roesje ben je weer sneller bij je positieven, omdat het minder diep is dan een narcose.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/45026-het-roesje-bij-een-medische-ingreep.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mij is verteld dat een roesje jou wel een beetje duf maakt, maar dat je gewoon ''wakker'' bent tijdens de behandeling oid. Maar dat het roesje jou laat vergeten. Ik weet nog heel vaag hoe en wat met mijn behandeling. Ik weet dat het veel pijn deed, omdat ik dat zei op dat moment, maar ik weet niet meer hóé pijn het deed.
Roesje is eigenlijk een soort dronkenschap..je bent er wel, maar je weet het gewoon niet meer haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie nu dat dit ook bij de link staat, sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ene roesje is ook wat dieper dan het andere. Bij de ene zal het ook wat langer duren voordat je eruit bent dat bij de andere.
Ook bij roesjes heb je gradaties.
Bij mij duurde het ca. en half uur voordat ik weer helemaal helder was. Ik merkte slechts in de verte dat ze met me bezig waren, maar voelde niets.
Bij een narcose duurt dat echt veel langer.
Het wezenlijke verschil is dat je bij een narcose helemaal "diep" wordt "weggemaakt".

Andere antwoorden (2)

In de volksmond gebruikt men vaak de term roesje. Maar ook een roesje is narcose. Een lichte vorm van narcose. Maar is dus weldegelijk ook een narcose.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok en wat zijn de eventueele bijwerkingen
Amadea
12 jaar geleden
Dat kan je al op GV lezen, strontje: http://www.goeievraag.nl/vraag/ervaringen-narcose-lichte-ingreep-bijwerking.179691
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik schrok even van je Amadea, ik had nog niet gezien dat de gebruikersnaam van de vraagsteller 'strontje' bevat. ;)
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha bliets, ik dacht hetzelfde :p
Mijn partner moest gisteren een coloscopie ondergaan en (omdat ik alles wil weten ;-) ) zodoende heb ik kunnen vragen welke sedatie (verdoving) daarbij wordt gebruikt.

Volgens de anesthesist zijn er vijf sedatie vormen en dat gaat vanaf een plaatselijke verdoving (sedatie 1) bij bijvoorbeeld hechten van een wond tot aan sedatie vijf (is in comatatieve toestand brengen.

Een zogenaamd roesje is sedatie drie waarbij je je achteraf bijna niets meer kan herinneren omdat je in een soort "dronken" en daardoor onverschillige toestand verkeert.