Wat is het verschil tussen een narcose en een roesje?

En wat zijn de bijwerkingen van bijde en welke van de 2 is het snelst uitgewerkt en is het uit je lichaam

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij operaties heb je 3 soorten verdoving: een narcose, de plaatselijke verdoving en het roesje. De plaatselijke verdoving is bijv de ruggenprik, of een verdoving in je hand als je aan een vinger moet worden geopereerd. Bij een algehele narcose of verdoving is je hele lichaam verdoofd. Dan ben je in diepe slaap en merk je niets van de operatie. Ook na afloop zul je je van de ingreep niets herinneren. Een roesje wordt doorgaans gebruikt bij lichte ingrepen of als ondersteuning bij een operatie met een plaatselijke verdoving of ruggenprik. Een roesje zorgt ervoor dat je licht gaat slapen, waardoor je het hele gebeuren niet geheel bewust meemaakt. Dit kan ervoor zorgen dat je de pijn en overlast van de behandeling niet of nauwelijks bemerkt. Bij een roesje ben je weer sneller bij je positieven, omdat het minder diep is dan een narcose. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/45026-het-roesje-bij-een-medische-ingreep.html

In de volksmond gebruikt men vaak de term roesje. Maar ook een roesje is narcose. Een lichte vorm van narcose. Maar is dus weldegelijk ook een narcose.

Bronnen:
http://www.ziekenhuisforum.nl/forum/index....

Mijn partner moest gisteren een coloscopie ondergaan en (omdat ik alles wil weten ;-) ) zodoende heb ik kunnen vragen welke sedatie (verdoving) daarbij wordt gebruikt. Volgens de anesthesist zijn er vijf sedatie vormen en dat gaat vanaf een plaatselijke verdoving (sedatie 1) bij bijvoorbeeld hechten van een wond tot aan sedatie vijf (is in comatatieve toestand brengen. Een zogenaamd roesje is sedatie drie waarbij je je achteraf bijna niets meer kan herinneren omdat je in een soort "dronken" en daardoor onverschillige toestand verkeert.

Bronnen:
anesthesie Medisch Centrum Alkmaar

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100