Wat kan ik doen als ik me onzeker voel?

Vraag zegt genoeg...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik volg deze vraag! :)

Antwoorden (4)

schrijf 10 positieve punten van jezelf op en 10 negatieve punten en bekijk dan welke belangrijker zijn, je zal zien dat je best de moeite waard bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Check je gedachten over jezelf: zitten er niet teveel termen in als ‘altijd’, ‘nooit’, ‘niets’, ‘alles’? Gedachten met dit soort termen zijn niet-realistisch! Er is namelijk niemand die niets kan. Het is nooit àltijd fout.

Maak een lijstje van alle dingen die jou goed afgaan, of van alle eigenschappen waar jij trots op bent, of wat je allemaal al hebt bereikt.

Geef je zelf niet altijd de schuld van dingen die fout lopen, of niet zo lopen zoals jij had gewild; het is net zo vaak door de omstandigheden dat iets niet zo loopt zoals je dat graag had gewild.

Heb wat geduld met jezelf. Geef jezelf af en toe een schouderklopje of een complimentje.

Straal zelfvertrouwen uit, in je houding.
Door rechtop te staan, de ander regelmatig aan te kijken, rustig te praten en af en toe te glimlachen, zul je merken dat je je zekerder voelt over jezelf. Ook anderen zullen dat merken. Probeer het eens uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je staat:
Rechtop staan, benen iets uit elkaar (stabiel staan), schouders naar achteren, opgeheven hoofd, armen langs je lichaam, kijk naar het voorhoofd van de persoon tegenover je, dan hoef je hem/haar niet recht in de ogen te kijken, al voelt diegene dat wel zo. Verlaag je stem, probeer iets 'donkerder' te praten. Het werkt echt!

Als je zit:
Rechtop zitten, schouders naar achteren, benen naast elkaar, kijk naar het voorhoofd van degene die tegenover je zit, verlaag je stem.

Met bovenstaande tips zul je je a la minute minder onzeker voelen. Het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekijk dit (a)
hou gewoon in je hoofd dat volledig 'normale' mensen niet bestaan en dat jij er mag zijn om wie je bent.