Hoe kan het dat mensen drie kwartier na een hartstilstand ineens weer tot leven komen?

Ik las een verhaal over een vrouw die was gereanimeerd en dood verklaart. Drie kwartier later begon ze te bewegen en te braken. Ze leefte weer. Drie dagen later is ze alsnog overleden.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was dat in Nederland (of een ander Westers land)?

Het beste antwoord

De apparatuur die ze in ziekenhuizen gebruiken voor het hart is zeer gevoelig.
Het kan echter dat het hart zo zacht klopt, dat deze apparatuur dit niet meer kan waarnemen.
Dit gebeurd zeer, maar dan ook zeer zelden omdat deze apparatuur zo precies en gevoelig is.

Als je hart zo zacht klopt, is er ook bijna geen (waarneembare) ademhaling meer.

Het is dus mogelijk dat het hart weer op zichzelf is beginnen kloppen op een hoger niveau, waardoor de vrouw weer bijkwam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (1)

Waarschijnlijk is het hart toch kort nadat ze dood was verklaart weer gaan lopen of klopte het zo zwak dat de arts dat niet heeft gemerkt. In de tijd tot het bewegen was ze waarschijnlijk bewusteloos.