Kan gewichtstoename te maken hebben met de overgang?

Ik ben de afgelopen tijd zomaar 3 kilo aangekomen, terwijl ik in die tijd niets anders heb gedaan en gegeten dan anders. Kan dit met de overgang te maken hebben? Ik ben 46 lijkt me wel een beetje vroeg?

Wat kan anders een oorzaak zijn?

Toegevoegd na 6 dagen:
gek is dat, alle dingen die jullie in je antwoorden hebben staan doe ik al, ik eet heel gezond en mager ik snack niet, gebruik geen suiker, ik beweeg heel veel, 3x in de week fitness en ga bijna elke dag fietsen. Meer kan ik er volgens mij niet aan doen om niet aan te komen...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan ermee te maken hebben, je hormonen gaan anders werken en je spijsvertering kan anders gaan werken. 46 is heus niet abnormaal vroeg om in de overgang te komen. Maar als je het niet vertrouwt ga je toch even langs de dokter? Of je vraagt het hem/haar als je daar toch een keertje komt.

Mijn moeder begon rond haar 42e met de menopauze en is toen ook drastisch aangekomen zonder aantoonbare oorzaak verder. Kan dus wel.

Dat kan heel goed. Een andere hormoonspiegel heeft wel vaker gewichtsveranderingen tot gevolg (bijvoorbeeld als een vrouw aan de pil gaat kan dit ook gebeuren).

Ik ben zelf 10 kilo aangekomen na mijn 40ste. Ik ben nu 48. Gewichtstoename na je 40ste heeft ook te maken met een langzamere vertering en natuurlijk de overgang. Ik let zelf nu een beetje wat ik eet en mijn gewicht is redelijk stabiel.

Lijkt mij idd dat het de overgang is, alles intern gaat anders werken, spijsvertering enzo. Misschien beweeg je onbewust wat minder dan vroeger, hoort er allemaal bij.

Ja net als dat bij de puberteit ook kan

De stofwisseling gaat naar mate men ouder wordt trager worden. Men heeft dus op latere leeftijd minder calorieën nodig. Als je dit niet aanpast, zul je naarmate je ouder wordt in gewicht toenemen. Helaas is het tekort aan het hormoon oestrogeen voor een vrouw moeilijker haar eetlust in bedwang te houden. Het tekort aan testeron, ook een hormoon, kan tot verlies van spiermassa leiden. En dat heeft het lichaam juist ook nodig voor de verbranding van calorieën. Op latere leeftijd neemt de lichaamsbeweging wat af. Het tekort aan lichaamsbeweging zal ook uiteindelijk bijdragen tot toename van het gewicht. Lichaamsbeweging is nodig om calorieën te verbranden en de spiermassa te handhaven. Maar vrouwen hebben door het tekort aan oestrogeen tijdens de overgang een gebrek aan energie. Toegevoegd na 3 minuten: 'testeron' moet 'testosteron' zijn

Bronnen:
http://www.infoplein.be/mens,-gezondheid-e...

Ja nou en of dat je aankomt. Eigenlijk heb je minder energie, omdat je je moe voelt door de overgang. Toch raad ik je aan jezelf te dwingen te gaan sporten. Iets wat je wel leuk vind. Bijvoorbeeld Zumba. Of groepsfitness. Je kunt niet meer hetzelfde eten als eerst. Na het sporten heb ik een onbedwingbare lust om te vr(eten). Dat heb ik nu opgelost door wey te kopen en na het sporten een shake van water met wey (banaansmaak) te maken en op te drinken. Dat maakt dat ik die vr(eetbui) niet krijg. Het helpt echt. Met al deze dingen ben ik toch van 72 kilo naar 76 soms 77 kilo gegaan. Alleen is het niet zo erg te zien, omdat ik echt veel ben gaan sporten. Je houd dan spieren en zo en blijft beter in shape. En wat ik je adviseer is een grotere maat kleding te kopen. Want als je je maat houd dan zit t te strak en als je een grotere maat neemt zie je er veel slanker uit. Ik zie vaak dat vrouwen veel te strakke kleding dragen en dat accentueert juist alle minder leuke rolletjes. Toen ik in de overgang kwam wist ik niet wat me overkwam. Ik had er nooit bij stilgestaan. Het eerste jaar was echt vreselijk. 15 keer per dag klestnat. Gelukkig niet snachts. En veel stijfer en minder lenig. Maar dat sporten levert wel veel op hoor. Het word dan toch langzamerhand veel minder. Maar ik praktisch nooit jaloers, amar wel op vrouwen, die niets van de overgang merken. Dat had ik ook wel gewild. Maar ja het is nu eenmaal zo. Nou ik hoop dat je hier iets mee kunt, want ik weet wat t is die vreselijke overgang. Dofa

ik was op mijn 30ste in de overgang ben nu 43 maar ik kan nog steeds alles eten ik heb nog steeds maatje 36. maar 46 is een normale leeftijd om in de overgang te komen. ik denk dat het voor iedereen verschillend is de 1 komt wel aan en de ander niet. je zal je eet gewoonte een klein beetje aan moeten passen en misschien wat meer gaan bewegen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100