Vroegere buikvliesontsteking oorzaak van vitamine b12 tekort?

Als meisje van 19 heb ik ooit een buikvliesontsteking gehad door een gecompliceerde blindedarmontsteking. Nu heb ik waarschijnlijk een vitamine b12 tekort. Ik weet dat dit veroorzaakt kan worden door een probleem met het maagslijmvlies maar kan een buikvliesontsteking ook een oorzaak zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom denk jij dat je een tekort hebt?

Antwoorden (2)

Tenzij je buikvliesontsteking ook andere gevolgen had (operatie van de dunne darm, blijvend veranderd ontlastingspatroon etc) is buikvliesontsteking ofwel peritonitis geen oorzaak van je latere vitamine B12 tekort. Vitamine B12 wordt met hulp van Intrinsic Factor (IF; geproduceerd in de maagwandcellen) opgenomen in de dunne darm. Meest voorkomende oorzaak van een vitamine B12 tekort is een te lage inname via het dieet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De oorzaken van een buikvliesontsteking zijn vaak bacteriën. Maar ook chemische prikkels zoals bijvoorbeeld maagsap of darminhoud kan een ontsteking veroorzaken.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/54568-buikvliesontsteking.html

Een tekort aan vitamine B1 kan beriberi veroorzaken. Over een tekort van Vitamine B12 is alleen iets bekend in combinatie met een miskraam.
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/51724-avitaminose-gebrek-aan-vitaminen.html