wat is spanningshoofdpijn?

Wat is precies spanningshoofdpijn, wat zijn de kenmerken (behalve dan dat je hoofdpijn hebt) en is er een vast patroon voor de pijnbanen of pijnplaatsen.
Heb een optrekkende pijn vanuit de nek naar het achterhoofd die vanaf daar in een smalle baan van achterhoofd naar voren gaat en net boven de haarlijn weer breder wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Hier boven heb je alles al kunnen lezen wat spanningshoofdpijn is,maar nu wil ik even vertellen hoe het is als je het heb.
Inderdaad die hoofd pijn komt altijd door spanning v/a mijn 10 jaar bij alles wat spanning geeft hoofdpijn,in mijn latere leven,verjaar dagen of wat dan ook hoofdpijn, later kleinkinderen op bezoek hoofdpijn eigenlijk dus altijd hoofdpijn,laatst nog een gesprek met de h.a die adviseerde
met de warme douche straal op je hoofd,en inderdaad dat gaf wel verlichting,maar ja je kan toch ook geen uur onder de douche blijven staan.
Nu heb ik in een gezondheidswinkel een pitte zak gekocht.
4minuten in de magnetron en dan dat ding op je hoofd,
(ik heb een model genomen die helemaal om je nek gaat)
Nou hier heb ik echt baat bij eindelijk sinds jaren iets wat helpt,ik doe hem per avond 3/.4 x in de magnetron.
En echt het geeft verlichting
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Spanningshoofdpijn is hoofdpijn die wordt toegeschreven aan overmatige spanning in gelaats- en/of nekspieren. Het is verreweg de meest voorkomende vorm van hoofdpijn, en de diagnose wordt meestal gesteld door uitsluiting van andere oorzaken, dat wil zeggen er zijn per definitie geen andere oorzaken voor te vinden.
De pijn is meestal gering tot matig, diffuus drukkend of klemmend van aard, aan beide zijden van het hoofd. De pijn duurt van enkele minuten tot vele dagen en gaat niet gepaard met andere verschijnselen. De pijn wordt niet erger bij inspanning.[1] Meestal zijn er meerdere factoren, risicofactoren, verantwoordelijk voor spanningshoofdpijn:
fysieke factoren
psychische factoren
hormonale factoren.
De precieze oorzaak van spanningshoofdpijn is vooralsnog onduidelijk. Meestal komt ze spontaan opzetten, en ruim de helft van de mensen heeft dit wel eens. Laboratorium- en ander onderzoek levert vrijwel nooit iets op. Sommige mensen hebben hun hele leven lang zeer geregeld last van spanningshoofdpijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kenmerken

Spanningshoofdpijn zit vaak aan beide kanten van uw hoofd, of als een strakke band om het hoofd. Het is een drukkende, knellende pijn. Hierbij zijn de spieren van de schouders, nek en schedel vaak extra gevoelig. U kunt ook last hebben van fel licht of hard geluid. Misschien heeft u minder zin in eten, maar van spanningshoofdpijn wordt u niet misselijk. De pijn wordt bij inspanning zoals traplopen niet erger. Door afleiding, sporten of ontspanning kan de pijn verminderen. Door te slapen gaat het vaak over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanningshoofdpijn, het woord zegt het al een beetje, wordt veroorzaakt door hevige spanning van de spieren in de nek, hals en rug.
Oorzaken hiervan kunnen bijvoorbeeld een slechte houding of stress zijn.
Spanningshoofdpijn kan o.a. gepaard gaan met duizeligheid, gebrek aan eetlust en overgevoeligheid voor licht en geluid.
Kenmerkend is dat de pijn zich aan beide zijden van het hoofd bevindt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spanningshoofdpijn noemt men ook wel spierspanningshoofdpijn. Belangrijkste oorzaak is een toegenomen spanning van de spieren aan en rond het hoofd. Ook psychologische problemen kunnen spanningshoofdpijn veroorzaken. Meestal treedt de hoofdpijn op door vermoeidheid, slaapgebrek of tijdens een stress periode. Je krijgt een drukkend gevoel in of op het hoofd of een gevoel dat er een band om het hoofd zit. Soms krijgen mensen haarpijn of een gevoelige hoofdhuid. De hoofdpijn kan uren tot dagen aanhouden, om dan weer vanzelf te verdwijnen. Spanningshoofdpijn kan ook chronisch worden. Hier is sprake van als het meer dan 15 dagen per maand aanwezig is. Sommige mensen worden er ook misselijk bij. Spanningshoofdpijn komt meer bij vrouwen voor dan bij mannen. Deze vorm van hoofdpijn kan op elke leeftijd optreden, maar komt toch vooral voor bij mensen met een baan of een druk sociaal leven.

Toegevoegd na 41 seconden:
Oorzaken spanningshoofdpijn
Verhoogde spierspanning aan en rond het hoofd
Stress
Verkeerde werkhouding
Lang in dezelfde houding staan of zitten
Koud en vochtig weer kan op de spieren werken
Emotionele problemen
Erfelijke aanleg

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/53322-spanningshoofdpijn.html