wat te doen aan een identiteitscrisis?

ik sta op dit moment aan het begin van me leven, maar twijfel over alles en vraag me sterk af wat ik wil en wie ik nou echt ben. toch lijk ik hier maar geen duidelijkheid in te kunnen vinden. wat zou ik kunnen doen om mezelf wat uit deze identiteitscrisis te kunnen krijgen? kan iemand we een wijze les geven....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag man..

Het beste antwoord

Mensen raken vaak in een identiteitscrisis als ze het contact met zichzelf kwijt zijn geraakt. Kleine kinderen weten meestal heel goed wat ze willen, maar worden in de loop van de jaren vaak door ouders en/of andere opvoeders in een andere richting opgeduwd. Zie het maar als een pijl; jij hebt een pijl die een bepaalde richting op wijst, en vervolgens gaan mensen die pijl de andere kant op duwen. Hierdoor kun je je eigenheid kwijtraken en weet je niet meer goed wie je zelf bent. Je raakt dus in een identiteitscrisis. Het kan heel moeilijk zijn om je oorspronkelijke richting weer terug te vinden.

Ik wil er tussendoor even bij zeggen, voordat ik minnen krijg, dat ik niet bedoel dat je je kinderen helemaal vrij moet laten en niet mag sturen. Natuurlijk moet je ze normen en waarden bijbrengen. Natuurlijk moet jij niet toegeven, als je kind om koekjes zeurt terwijl je bijna gaat eten. Het gaat er meer om dat je respect hebt voor de voor- en afkeuren van een kind, en dat je niet probeert om je dochtertje bijvoorbeeld van ballet te laten houden, terwijl ze eigenlijk liever voetbalt. (Dit is een heel stereotyp voorbeeld, het gaat veel verder en ook op een veel onbewuster niveau dan dat. Hoeveel ouders hebben er nou echt 100 procent respect voor de eigenheid van hun kind?)

Goed, dat is mijn visie erop hoe het ontstaan is. De vraag is nu, hoe kom je er weer uit? Ga eens bewust nadenken; wat voor muziek vind ik mooi? Wat voor kleding vind ik mooi? Waar hou ik nu eigenlijk van? Als je het niet weet, geen probleem, ga niet piekeren. Denk er op een leuke manier over na. Verder kun je overwegen hulp te nemen, hetzij in de vorm van een psycholoog (nee, dan hoeft er echt niet meteen iets ergs aan de hand te zijn, een psycholoog kan je ook helpen je iets meer duidelijkheid te geven), hetzij op andere manieren. Een persoonlijke coach bijvoorbeeld, iemand die je kan helpen bij je persoonlijke ontwikkeling. Je zou eventueel ook kunnen gaan mediteren om dichter bij jezelf te komen. Onderneem in ieder geval activiteiten om een beetje van je oorspronkelijke kracht terug te vinden.

Het belangrijkste is denk ik ook wel: accepteer dat het tijd kost om door zo'n proces heen te gaan.

Op den duur gaat jou kracht weer stromen en weet je heel goed wat je leuk vindt, heb daar vertrouwen in! Ik heb zelf ook een tijd gehad waarin ik heel passief was en veel piekerde, ik wist niet eens wat voor kleding ik leuk vond! Ik ben er heel sterk uitgekomen, dat kun jij ook!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankje voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. Je bent even oud als ik zo te zien. (ik neem aan dat 92 voor je geboortejaar staat) Om eerlijk te zijn weet ik nog steeds vaak niet wat ik wil hoor, maar soms doe ik maar wat aan maak lol! Ik ben tenminste actief.

Andere antwoorden (3)

Leef !!!!!
John Lennon heeft het zo mooi omschreven:
Life is what happens to you, while you're bussy making other plans
Het leven is wat je gebeurt, terwijl je andere plannen maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een mooi antwoord, Nelly3!
Om eerlijk te zijn weet ik vaak nog steeds niet wat ik wil, ik heb niet een enorme passie of zo, maar hoeveel mensen hebben dat wel? Daarom doe ik maar gewoon wat en heb lol!
Wees wie je bent. Doe wat je graag wil doen. Trek je niets aan van anderen. Uiteindelijk ontdek je jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel herkenbaar deze vraag. Gelukkig is mijn identiteitscrisis zo goed als over, maar ik heb nog regelmatig twijfels (en angsten) over 'het leven' ed. Het is een periode van je leven die je door moet. Geef het de tijd. Je moet niet verwachten dat deze identiteitscrisis door een 'wijze les' binnen een week over is (ik zeg niet dat jij dat verwacht hoor;)), want het heeft tijd nodig. Door veel denken weet ik nu wat ik wil en wie ik nu ben. Ik heb ook dat gevoel dat ik aan het begin van het leven sta, en dat beangstigd me best een beetje af en toe. Ik wil er namelijk geen puinhoop van maken... Maar ook die gevoelens gaan over. Lees eventueel boeken of websites die je helpen met het ontdekken van je eigen ik. Uiteindelijk kom je sterker uit deze crisis dan hoe je erin ging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik stelt mij gerust dat het herkenbaar is, want soms lijkt het of iedereen wel gewoon vooruit gaat. bedankt voor je antwoord!