Waarom krijgt een vrouw in de overgang eerder vitamine D gebrek, waarom gaat de bot-afbraak sneller?

Dit ondanks juiste leefwijze, juiste voeding, beweging, overdag met blote huid buiten in de zon zijn, niet getint en en geen burka dragend.

Dus: Waaróm neemt t lichaam dan slechter vitamine D op? Iemand die weet hoe dat komt? En waaróm is er versnelde bot-afbraak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Vitamine D is oa belangrijk voor de opname van calcium voor de botten.
Onder invloed van de verandering van hormoonhuishouding rond de overgang veranderen er processen in het lichaam. Een slechtere opname van vitD door de darmen kan er een zijn waar een vrouw in de overgang last van krijgt.
Ondanks gezond leven verandert er vanalles in ons lichaam, niet alles is te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoewel ik niet overtuigd ben dat het door alleen door de overgang kan komen (dan zouden alle vrouwen in de overgang vit d tekort moeten, omdat ik bovengemiddeld met blote huid buiten ben) heb je wel een punt dat niet alles te voorkomen is.
In hoeverre heb je op iets invloed, dat is niet af te dwingen...