Hoe vertel ik anderen dat ik asperger heb?

Ik heb het syndroom van Asperger en ik weet niet hoe ik dit aan anderen moet vertellen want ik ben bang dat ze me als 'gehandicapt' beschouwen als ik vertel dat ik autisme heb. HELP!

P.S. ik ben 11

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb zelf ook autisme en loop inderdaad vaak tegen hetzelfde probleem aan. Mensen gaan je inderdaad heel snel bestempelen en beschouwen als ’‘uitzondering/gehandicapt’‘. Daarom vertel ik ze nooit dat ik autisme heb maar begin ik ermee om te zeggen dat ik een prikkel-verwerking-stoornis hebt. En ik leg ze daarbij uit dat mijn hersens prikkels zoals geluid of licht of andere dingen heel anders verwerkt worden. Ook vertel ik ze dat als een situatie te druk word dat mijn hersenen het niet meer kunnen verwerken. Ondertussen let ik een beetje op de reactie van die persoon, en zodra ik begrip voel, vertel ik verder en uiteindelijk vertel ik pas over autisme. Eigenlijk is het ook niks anders dan dat je snel overprikkelt raakt en daardoor heel chaotisch kan worden of juist helemaal dicht kan klappen. Ook kunnen er slaap problemen optreden. Dit zijn allemaal puntjes die ik aan dat soort mensen vertel. Je hoeft er ook geen ingewikkeld en lang verhaal van te maken. Tenzij mensen er in geïnteresseerd zijn.

Je zou er een spreekbeurt over kunnen houden. Vaak zijn klasgenoten heel geinteresseerd als je over zoiets vertelt. En je kunt er meteen bij zeggen, dat je niet veranderd bent nu zij het weten. Voor je het vertelde, had je Asperger, daarna nog steeds. Ze hoeven dus ook niet anders te gaan doen dan ze daarvoor deden. Maar misschien maakt het voor je klasgenoten wel duidelijk waarom jij op een bepaalde manier reageert, en kunnen ze je daarom gemakkelijker begrijpen. Ik weet dat veel kinderen met Asperger erg blij zijn als ze het wel verteld hebben.

Mijn vriendin heeft ook het syndroom van asperge, maar is daar gewoon heel open in. Ze legt heel goed uit wanneer iets te veel word en ze het niet meer aan kan. Ook als er iets mis is gelopen, dan legt ze ook duidelijk uit waardoor dat kwam. Bij mijn vriendin hadden mensen om haar heen wel door dat ze niet overal normaal op reageerde, dus het was niet heel raar toen ze vertelde dat dit door het syndroom van asperge kwam. Je kunt gewoon aan mensen vragen als je het verteld hebt, of ze je niet als een gehandicapte willen gaan behandelen, maar dat je nog steeds dezelfde bent. De meeste mensen snappen wel dat je door autisme niet gelijk gehandicapt bent. Veel succes ermee, ik hoop dat dit antwoord je geholpen heeft.

Als je echt geen behoefte hebt om te vertellen dan zal ik dit gewoon niet doen. Ze hoeven niet alles te weten! Toch?

Probeer ze eerst uit te leggen wat asperge precies inhoud, dan zullen ze jou situatie beter begrijpen. Vertel het eerst aan je beste vrienden en later aan mensen die je nog wat minder goed kent. En vertel ze dus ook dat je gewoon kan functioneren alleen dan wel een beetje op je eigen manier :D

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100