Na het eten een opgezetten buik, smorgrns platte buik. Hoe kan dit?

Als ik wakker wordt ben ik slank, mijn buik is dan echt plat. Als ik even wakker ben en heb gegegen en krijg ik een dikkere buik, na het avondeten is het vaak nog erger en krijg ik soms ook steken onder in mijn buik. Ik krig evht een bolke buik net alsof ik zwanger ben. Ik ben 18 jaar en ga km de dag naar de wc om te poepen dus daar kan het niet aan liggen. Iemand idee wat er niet goed is? Moet ik meer vezels eten of zijn er produten die je het beste kan vermijden tegen een opgezette buik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Allergie?

Antwoorden (2)

Dat je een platte buik in de ochtend hebt is logisch, dan is je maag leeg, is je eten al grotendeels verteerd en neemt het niet veel plek meer in in je darmen.
Het klopt dat je buik ietsje dikker word door het eten, maar dit is maar tijdelijk.
Maar als je echt pijn hebt, en het lijkt of je zwanger bent, dan zou ik echt even naar de dokter gaan. Mogelijk heb je dan een allergie of een intolerantie, of iets als prikkelbare darm syndroom.
Maar daar kunnen wij hier totaal niet over oordelen, ga met je klachten naar een arts.

Wat wel kan helpen is opschrijven wat je eet en noteren wanneer je klachten krijgt. Misschien kun je er zelf een beetje achter komen proefondervindelijk. Misschien is het zuivel, of dingen met gluten, geen idee.
Ritsuka
10 jaar geleden
Niets zo vervelend als een opgeblazen gevoel: je broek gaat ervan spannen en je buik lijkt wel een ballon. Gelukkig kan je het makkelijk verhelpen!
Wellicht ken je het gevoel wel: 's morgens sta je op met een mooie, platte buik, maar in de loop van de dag zwelt hij op en lijkt je broek plots wat meer rond je taille te spannen. Allesbehalve fijn! Maar je bent zeker niet de enige die met dat gevoel rondloopt, want vijftien à twintig procent van de mensen heeft zo nu en dan last van een opgeblazen buik, en vooral vrouwen zijn er gevoelig voor. In de meeste gevallen is het onschuldig en kan je het makkelijk verhelpen door enkele eenvoudige tips in acht te houden.
De oorzaken
1. Een verstoorde maag
Situeert het opgeblazen gevoel zich in het bovenste deel van je buik, waar je maag ligt, dan lijd je wellicht aan dyspepsie. Dyspepsie is de verzamelnaam voor alle stoornissen die te maken hebben met de vertering. Doordat je maag bepaalde voedselresten niet goed kan verteren, krijg je een onaangenaam gevoel. Meestal is het een eerder vervelende dan ernstige aandoening.
2. Verstoorde darmen
In de meeste gevallen is het opgeblazen gevoel echter te wijten aan je darmen. Vooral ter hoogte van het colon of de dikke darm kunnen ongemakken ontstaan. Dan spreken we over abdominale distensie, wat wijst op een functionele stoornis van de darmen. Verschillende oorzaken kunnen distensie teweegbrengen:
Darmkrampen
In normale omstandigheden worden je darmen na elke maaltijd actief en zetten ze een beweging in gang. Die beweging zorgt ervoor dat het voedsel gekneed en getransporteerd wordt. Als je darmwerking bijvoorbeeld door stress verstoord wordt, kunnen die bewegingen trager of sneller gaan. Dat kan leiden tot abnormale contracties die je een opgeblazen gevoel geven en soms zelfs pijn veroorzaken. Maar ook je darmflora kan een rol spelen. Als je darmflora veel gas produceert, krijg je al snel de indruk dat je buik opzwelt. Daarom is het belangrijk te letten op de manier waarop je eet. Eet je te snel, dan krijg je te veel lucht binnen. Of drink je dikwijls drank met bruis, dan kan dat je opgeblazen gevoel in de hand werken.
Lees verder bijgevoegde link.