Blauw paarse handen, wat is de oorzaak en wat kan je er aan doen?

Ik heb vaak last van blauw paarse handen, wat is de oorzaak en wat kan je er aan doen?
Vaak heb ik blauw paarse handen wanneer ik het koud heb.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Klinkt als 'winterhanden' (Hetzelfde als wintertenen, maar dan bij je handen)

Wat is de oorzaak: "Wintertenen en winterhanden worden veroorzaakt doordat kleine bloedvaatjes in de huid niet snel genoeg reageren op temperatuurverschillen. Normaliter verwijden bloedvaten zich bij warmte en kan er meer bloed door de vaten stromen. Zo kan het warme bloed dan ook de uitstekende delen van het lichaam verwarmen. In het geval van wintertenen en winterhanden gebeurt dit niet in alle bloedvaatjes even goed. Het extra bloed dat wordt aangevoerd kan niet doorstromen en hoopt zich op."

Wat kan je eraan doen:
- voorzichtig wrijven
- voorzorgmaatregelen nemen zoals warme handschoenen dragen. Beschermen tegen de kou!
- Wisselbaden ter preventie (niet als je het al hebt, want dan werken extreme temperatuurverschillen juist averechts)
- Langzaam opwarmen, niet je handen tegen een hete verwarming houden. Dit omdat de aanvoer van het bloed wordt versterkt, maar de afvoer niet lukt. (zie bovenstaande punt ook)
- voldoende bewegen
- Vitamine D nemen. Sommige hebben hier baat bij, andere niet.

Als het goed is, is het na enkele weken weer over, maar als je het niet vertrouwd kun je een HA raadplegen. Vooral doen als je er erge last van hebt en/of het terug komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou ook nog kunnen, daarvoor zou je naar de huisarts moeten.
Persoonlijk denk ik van niet omdat de vraagsteller het niet heeft over een witte fase die vooraf gaat aan de blauw-paarse fase van de vingers. Ook gebeurd het vaak in 'aanvallen'. De beschrijving in de vraag past beter bij winterhanden. Maar toch bedankt voor je aanvulling, uitsluiten kunnen wij natuurlijk hier niet! :)

Andere antwoorden (1)

De oorzaak lijkt het syndroom van Raynaud, dit komt door te heftig samenknijpen van bloedvaten waardoor door de doorbloeding stagneert en de handen blauw worden. Tibetaanse kruiden en resonantietherapie bieden een prima resultaat om dit probleem te verhelpen