Wat is hoofdpijn precies?

Ik wil weten wat hoofdpijn is; wat gebeurt er nou letterlijk in je hoofd bij hetgeen we hoofdpijn noemen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (4)

Dat is niet te zeggen omdat hoofdpijn vele vormen kent.

Een tumor kan druk opleveren en letterlijk de.hersenen weg drukken wat pijn kan opleveren en dit noemt men hoofdpijn.

Veel nadenken en stress hebben kan er voor zorgen dat je hoofdpijn krijgt.

Een ontsteking in de voorhoofdsholte zorgt voor.pijn in het hoofd en word ook hoofdpijn genoemd.

Het is onbekend waar hoofdpijn precies vandaan komt en wat eventueel de functie.er van is.

Toegevoegd na 50 seconden:
Er is dus geen wetenschappelijke verklaring voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoofdpijn heeft meerdere oorzaken.

Wanneer je een te hoge spanning hebt in je nekspieren straalt de pijn daarvandaan.
Ook kan je kan een abnormale uitzetting krijgen van je bloedvaten (migraine).
Je kan overdruk hebben in je hoofd (gezwel)
Je kan een ontsteking hebben (hersenvliesontsteking of gewoon een griep)
Het kan zijn dat je niet goed ziet zonder dat je het weet.

Al deze situaties geven prikkels door naar je pijnzenuwen, die dat doorzenden naar je hersenen, eerst naar de pijncentra, vervolgens naar je hersenschors waardoor je de pijn bewust wordt. Het resultaat daarvan, de pijn dus, noemen we hoofdpijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoofdpijn is eigenlijk heel vreemd als je weet dat de hersenen gevoelloos zijn. de pijn moet dus een andere oorzaak hebben. lees meer in deze interessante link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een hele moeilijke vraag want hoofdpijn komt voor in vele vormen: zeurend, bonkend, scherp,dof en kan zich op veel verschillende plaatsen uiten: voorhoofd, op de top, vanuit de nek omhoogtrekkend, enz.. Zelden zit de oorzaak van de hoofdpijn in het hoofd zelf. Meestal is het een uiting van een verstoring elders in het lichaam. Er zijn te veel verschillende oorzaken. Zie hoofdpijn als een signaal; ergens in het lichaam is iets aan de hand.
(Uit eigen ervaring weet ik bv dat bij mij migraine en spanningshoofdpijn hetzelfde aanvoelt maar het toch verschillende oorzaken heeft)
Soms lukt het om er zelf achter te komen wat het is en de hoofdpijn te voorkomen.