Wat valt er te doen aan nasale klank tijdens het zingen?

Als ik bepaalde liedjes zing merk ik toch dat ik last heb van een ietswat nasale klank. Ik vroeg me af hoe dit komt en wat er tegen te doen valt.

Bij het spreken heb ik dit bijna niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Het is heel moeilijk om dit van hier uit te beoordelen. Ik raad je aan om naar een professionele zangpedagoog te gaan. Deze kan met jou de liedjes doornemen en bekijken of dit door andere stemtechnieken te vermijden valt. Misschien krijg je andere oefeningen om het opnieuw aan te leren.
Wanneer dit niet helpt kun je evt. een (medisch)specialist bezoeken om te zien of het door een lichamelijke afwijking komt.
Veel stemproblemen kunnen de oorzaak zijn van een verkeerd aangeleerde manier van zingen.
Wees zuinig op je stem. Veel succes!