Ik vermoed dat je geen ijzer ruikt maar ammoniak. Bij langdurig sporten (schaatsen, hardlopen, wielrennen, roeien en zwemmen) en bij te weinig eten kan een onaangename geur ontstaan. Deze `stank` wordt ook wel beschreven als een onaangename ammoniakgeur.
De ammoniakgeur, ontstaat door een zogenaamde `negatieve energiebalans`. Doordat al je koolhydraten verbrandt zijn en je lichaam dus eigenlijk iets tekort komt, gaat je lichaam over op het verbranden van eiwitten.
Door het verbranden van eiwitten ontstaan andere afvalproducten, zoals stikstof. Stikstof komt namelijk vrij uit het afgebroken eiwit en hierdoor kun je naar ammoniak gaan ruiken. Deze lucht komt uit je mond, maar komt ook naar buiten via zweten.
Bouw het sporten geleidelijk op. Begin niet gelijk te fanatiek met sporten.
Eet koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals brood, pasta, peulvruchten, aardappelen of rijst (granen).
Kies voor dierlijke producten, zoals vlees, vis of eieren omdat deze meer essentiële aminozuren bevatten dan plantaardige producten, zoals groenten, fruit, noten, granen etc.
Liever plantaardige producten? Dan is het belangrijke om te combineren met twee soorten plantaardige producten. Combineer bijvoorbeeld maïs of bonen met granen. Zoals het overheerlijke gerecht bruine bonen met rijst.
Eet liever zes keer op een dag, dan alleen drie grote maaltijden. Zo voorkom je dat je in ene te vol zit en het zorgt voor continue energie.
Kies zoveel mogelijk voor magere of halfvolle producten. Zo blijven de vetten laag ten opzichte van de koolhydraten.
Eet ongeveer twee uur voor het sporten geen grote maaltijden meer. Wel kan vlak van te voren nog een koolhydraatrijke drank of reep gegeten worden.
Blijf tijdens het sporten voldoende drinken en zorg voor energierijke tussendoortjes zoals een banaan (bevat veel koolhydraten), volkerenbiscuits, snoep, een mueslibol of plakje ontbijtkoek.
Draag altijd schone sportkleding en spoel je bezwete lichaam goed af na het sporten.

Twijfel je of je ijzer ruikt of ammoniak, probeer bovenstaande tips dan uit, hopelijk wordt het dan minder. Als dat niet het geval is, raadpleeg dan je huisarts.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ruiken van een metaalgeur na inspanning kan verschillende oorzaken hebben.

Bacteriën en gisten die leven in zweet kunnen een metaalgeur verspreiden.
Ook chemicaliën in (huid)verzorgingsproducten kunnen verantwoordelijk zijn voor een ijzer- of metaalgeur. Deodorant kan bijvoorbeeld aluminiumhoudende stoffen bevatten.
Ook kleding met metalen knopen en ritsen kan aanleiding zijn voor het ontstaan van een metaalgeur. Dit wordt veroorzaakt door een soort chemische reactie wanneer het metaal in aanraking komt met het huidoppervlak. Zweten versnelt deze reactie en kan in combinatie met het metaal tot een geur leiden.