Wat is de beste tandpasta?

Als je de reclames kijkt, dan zijn alle tandpasta's de beste.

Ik poets zelf al jaren met Parodontax en ben tevreden.

Maar waarom pretenderen alle merken tandpasta de beste te zijn?

Wat is de echt onderzochte, beste tandpasta?

Dat withning en smokers tandpasta's je glazuur aan tasten weet ik wel (maar weet iedereen dat)
je tanden worden misschien wat witter, maar de beschermings laag word minder.

Is er bewijs dat mensen die met dat soort tandpasta's poetsen dan ook meer gaatjes vertonen?
is dat ooit onderzocht?

Mijn tandarts zegt dat het gebruik er van schadelijk is voor mijn gebit.
Als dat zo is, waarom staat het niet op de verpakking van die tandpasta's?

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, dit is een dubbele vraag!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De manier van poetsen is veel belangrijker dan het middel waarmee... Dus hier ook allemaal reclamejongenswerk... Wie herhaalt het vaakst dat zijn tandpasta de beste is, verkoopt dus het meest van zijn goedje...

Ik gebruik zelf altijd een (goedkope) tandpasta met whitener en anti-tandsteen. Ik heb tegenwoordig minder gaatjes dan vroeger (heb altijd een slecht gebit gehad) en weinig last nog van tandsteen. Ik geloof niet dat een merk tandpasta beter is dan mijn onbekende merk. Wanneer werkelijk wetenschappelijk was aangetoond dat whitener je tanden aan zou tasten, dan zou het niet als 'gewone' tandpasta op de markt zijn. Daarvoor zijn de controles te streng in Europa. Je tandarts heeft waarschijnlijk wel een beetje gelijk. Er zal vast wel een keer die uitkomst uit een onderzoek zijn gekomen, maar misschien dat andere onderzoeken het niet hebben kunnen bevestigen. Dan is het dus maar net wat je gelooft.

Natuurlijk pretenderen alle merken de beste te zijn. Ze willen het meeste geld vangen en zullen uiteraard nooit over zichzelf zeggen; "Dit is best een redelijke tandpasta, maar aangezien hij schadelijk is voor je gebit kun je beter met merk X gaan poetsen, dus kijk zelf maar." Ik denk dat het er ook vanaf hangt wat voor gebit je hebt. Als je van nature een goede beschermingslaag hebt maar enigszins donkere tanden, kun je best met een pasta poetsen die je tanden wat witter maakt maar niet goed is voor die laag. Als je van nature hele mooie en sterke tanden hebt, is het vast niet eens goed om met speciale tandpasta's te poetsen maar kan je het best de meest simpele nemen en een goede 'poetsmanier' hanteren. Het beste kun je je tandarts een oordeel laten vestigen op basis van jouw gebit. Verder zullen er aan iedere tandpasta absoluut voordelen en nadelen zitten. Je kunt zelf onderzoek doen naar de schadelijkheid of de voordelen van de verschillende ingrediënten in de verschillende tandpasta's, maar hecht in elk geval daarbij geen waarde een de verkooppraatjes op de verpakking en in de reclame.

Er zal geen fabrikant zijn die zegt : "poetsen met deze tandpasta is voor uw eigen risico want de bestanddelen in deze pasta tasten uw glazuur aan,maar ze worden wel fantastisch wit"! Iedereen prijst zijn product als beste aan. Ik denk dat het niet uitmaakt welke tandpasta je neemt. Sterk tandvlees krijg je niet v.d.pasta, maar door tandenstokers te gebruiken en je door de mondhygieniste te laten voorlichten c.q. leren, hoe ze moeten worden gebruikt. Hoe goed je ook poetst, de grondigste reiniging gebeurt door de mondhygieniste. Eens per half jaar,want onder het tandvlees kun je zelf niet poetsen. Speeksel veroorzaakt tandsteen en als je op een plekje (net als ik) een te goed werkende speekselklier hebt zitten,komt daar altijd tandsteen te zitten, al poets je daar 10 min. lang. In tandpasta zit wel vaak fluor en dat is wel goed om sterkere tanden te krijgen. Je poetst dus eigenlijk om etensresten te verwijderen , je tanden te beschermen ,bacterieën te bestrijden, het tandvlees te masseren en natuurlijk voor het frisse gevoel. Daarom denk ik dat het niet uitmaakt wat voor merk je gebruikt.

nadat ik ben gaan poetsen met het merk van de liddl geen tandsteen meer

Er bestaat geen beste tandpasta ze zijn bina allemaal even goed of even slecht! De een propageert wittere tanden en gaat weer ten koste van het glazuur,maar je gaat als fabrikant de gebruikers toch niet vertellen,dat er ook nadelen aan jou tandpasta kleven?

Ook mijn tandarts en zijn mondhygieniste zeggen dat de tandpasta's mekaar bijna niet ontlopen, alleen voor iemand die last heeft van zijn of haar gevoelige tanden is het gebruik van paradontax aan te raden. Voor de rest gewoon nemen wat je lekker vindt maar anti-tandsteen is hoe goed je poetst en flosst en komt echt niet uit een tube. Whitening is inderdaad een ander verhaal, maar wit komt ook vanzelf bij goed poetsen en dan is het gebruik van blekende zooi dus alleen maar slecht voor je tanden.

Vroeger gebruikte ik Paradontax, nu gebruikt ik Sensodyne (whitening). Wel duur, maar je voelt echt een soort beschermlaagje over je tanden. Koud/warm gevoeligheid is sindsdien stukken minder. Ik heb zelden gaatjes (maar ik weet niet hoe dat zou zijn als ik een andere tandpasta had gebruikt).

Uw tandarts weet welke en waarom

Het is niet mogelijk om de beste tandpasta aan te wijzen. Het is in ieder geval belangrijk dat de tandpasta die u gebruikt fluoride bevat, speciale tandpasta’s kunnen een extra effect toevoegen. Maar bedenk wel dat de mechanische plakverwijdering (bijv. borstel) belangrijker is dan het merk tandpasta waar u mee poetst!

Bronnen:
tandarts.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100