Heb je meer kans op borst kanker als je grotere borsten hebt?

Dus, hoe kleiner, hoe minder risico, hoe groter, hoe meer risico je loopt om borstkanker te krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Vrouwen met grotere borsten hebben ook een grotere kans op borstkanker,
zo blijkt uit een onderzoek dat werd uitgevoerd onder 16.000 vrouwen.
Hierbij ontdekten wetenschappers dat de genetische mutaties die bepalen of
je wel of geen grote borsten hebt, ook van invloed zijn op het wel of niet
ontwikkelen van de ziekte. Dit betekent in de praktijk dat vrouwen met een
BMI van 25 of minder en een bh-maat van D of groter een grotere kans op
borstkanker hebben dan vrouwen met hetzelfde gewicht en bh-maat A of
kleiner.
Maar ook met kleine borsten loop je een risico, ook mannen en kinderen kunnen borstkanker krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook kan er een deel erfelijkheid bij zitten. Als het erg veel in je direkte familie voorkomt heb je ook vaak een grotere kans op borstkanker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap dat niet.
Kanker ontstaat door te snelle celdeling en borsten bestaan uit vetweefsel.
Grote borsten hebben dus meer vetweefsel,hoe kan dat nou met elkaar te maken hebben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uit onderzoek van het genetische bedrijf 23andMe, onder 16.000 vrouwen, is
gebleken dat dames met grotere borsten meer kans hebben op borstkanker dan
vrouwen met kleine borsten. Waarschijnlijk stimuleert het geslachtshormoon
oestrogeen niet alleen de groei van melkklieren, maar ook die van tumoren. Volgens
de onderzoekers komt dit door genetische fouten in het lichaam die ook gekoppeld
zijn aan de borstomvang. Bij het aanmaken van het geslachtshormoon oestrogeen zijn
namelijk ook een aantal van deze fouten betrokken.
De onderzoekers concludeerden dat van de 7 mutaties in de genen verbonden zijn
met de borstomvang. 3 van deze mutaties hebben echter ook invloed op de
ontwikkeling van borstkanker. “1 van de 3 mutaties regelt de activiteit van de genen
die werken als oestrogeenreceptoren. We weten dat dit hormoon een sleutelrol speelt
in de groei van borsten en in de meerderheid van borstkankergevallen,” laat Nicholas
Eriksson van 23andMe weten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt crea, voor je reactie,nu snap ik het wat beter.
En een plus voor je antwoord+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan Laurena en jij ook bedankt.