Wat is het psychisch mechanisme achter bv. "ik kan niet over mijn gevoelens (of over praten"?

Op fysiek vlak is iedereen die gewoon kan praten in staat om over alles te praten (ik bedoel : als je een stem hebt, kan je praten). Maar in de feiten hoor je dingen als "ik kan niet over mijn gevoelens praten" enz... Je ziet ook mensen dichtklappen over bepaalde thema's of bij bepaalde situaties, en helemaal in zichzelf kruipen. Bv. over thema's die voor hen, hun familie etc. gevoelig liggen.
Praten lukt dan op dat moment niet (soms later wel), ook al staan willen ze het misschien wel en staan ze bv. tegenover iemand die bereid is begripvol te luisteren zoals een goede vriend, een therapeut enz...
Met welk psychisch mechanisme heeft dit te maken? Wat gebeurt er m.a.w. in je geest/hersenen dat maakt dat je over bepaalde dingen niet kan praten, dus dat je fysiek niveau van praten niet meer mogelijk maakt? Ik hoef hier geen meningen zoals "dat zijn snoodaards want wie echt wil praten, kan het" e.d. , Het gaat erover wat er in de hersenen gebeurt bij mensen die aangeven dit niet te kunnen, een psychisch mechanisme zoals beschreven door Freud, Jung of andere psychologen of deskundigen.

liveisgreat
10 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

soms zijn gevoelens zo heftig dat het er over praten of ze dus écht voelen te pittig kan zijn. Dan kun je er niet mee overweg op dat moment. Je lichaam schijnt dat te kunnen bepalen en er gaat dan een signaal uit om het soort van uit te schakelen. Dus een zelfbescherming is het dat automatisch gaat en het is ook niet slim om het dan te forceren. Kijk naar een gevaarsituatie, er komt iets vrij in je lichaam wat een signaal stuurt om aktie te ondernemen. Je voelt die angst wel, maar kunt toch reageren zoals slim in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet over je gevoelens kunnen praten is een simpel afweermechanisme om geen aandacht aan je ervaringen te hoeven schenken die onzekerheid, angst of verdriet oproepen.
SimonV
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
goed antwoord, bedankt en een plusje.