Ben je het als een volwassene van 27 verplicht om je ID te laten zien wanneer hier om gevraagd wordt in de winkel als je sigaretten/alcohol wil kopen?

Een vriend van mij is 27 maar lijkt erg jong, daarom wordt er nog weleens in de winkel om zijn ID gevraagd wanneer hij sigaretten of alcohol wilt kopen. Hij ergert hier zich mateloos aan omdat hij al 27 is. Mag hij het weigeren om zijn ID te laten zien omdat hij niet meer in de leeftijdsgrens van 16-21 valt? (En dat hij dan natuurlijk wel de sigaretten en drank meekrijgt).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
43.3K

Het beste antwoord

Ja, hij mag het weigeren, maar dan mag de winkelier ook weigeren de tabak en/of drank mee te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De grens 16-21 is vooral omdat dat de normale range is waarin het onduidelij kkan zijn. Maar als bij hem op 27 het nog onduidelijk / onzeker is of hij oud genoeg is, dan ja. Dan kan en mag dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In theorie moet IEDEREEN zijn ID laten zien als ze daarom vragen bij aankoop van dergelijke artikelen.

Echter, om mensen niet nodeloos te irriteren en omdat het natuurlijk extra tijd kost slaan ze natuurlijk iedereen over van wie ze kunnen zien dat hij duidelijk boven de 16 is.

Maar als je vriend er mogelijk als 15 uitziet in de ogen van een verkoper is het logisch dat die even bevestiging vraagt. Als de UITSPRAAK van je vriend dat hij oud genoeg is voldoende zou zijn doen al die 15 jarigen dat dan toch ook zo? Die zeggen dan glashard dat ze 22 zijn maar een jong gezicht hebben....

Toegevoegd na 3 minuten:
Er zijn nog wel meer "kromme" zaken hier. Er staat nl duidelijk in de regels dat IEDEREEN in het gezelschap boven de 16 moet zijn om alcohol te kunnen kopen (dit NATUURLIJK om te voorkomen dat er één 16 is en de rest 15),
ECHTER

als ik met mijn 8 jarige kind in de supermarkt 2 kratten bier en 12 flessen wijn koop wijst NIEMAND mij op die regel (gelukkig EN logisch want dat kind krijgt er natuurlijk geen slok van, maar toch..... letterlijk genomen zou het niet toegestaan zijn)
amigo
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ja, maar mijn "oude" kop doet blijkbaar vermoeden dat ik verstandig genoeg ben ha ha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, toch wel goed opgemerkt, die rare regel.
Daar had ik nog niet aan gedacht. PLUS
Als de winkelier twijfelt aan je leeftijd kun je wel weigeren om je te legetimeren maar dan krijg je de artikelen niet mee.De winkelier heeft het recht om om je ID te vragen,hij/zij krijgt namelijk een flinke boete als hij het onder de leeftijd grens verkoopt,dus zal er alles aan doen om dat te voorkomen.