Is het slecht voor je om lange tijd melatonine te slikken?

ik slik al bijna een jaar 3 mg (soms zelfs 6) melatonine per dag op doktersrecept. (zonder recept krijg je pillen van 0,1 mg, ik heb dus 30 keer zoveel) Is dat niet heel slecht? Je schijnt er niet afhankelijk van te kunnen worden maar ik heb het gevoel dat ik dat wel ben.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

nee, zelfs met 30 keer zoveel kan je geen overdosis krijgen. het is een lichaamseigen stof welke niet verslavend werkt.

Melatonine is geen slaapmiddel en heeft daardoor ook niet een bijwerkingenprofiel dat bij bepaalde slaapgeneesmiddelen gevonden wordt. Het is echter altijd goed om na langere tijd van melatonine-gebruik eens een aantal nachten zonder te proberen. Het kan zijn dat je vanuit jezelf weer beter kunt slapen.

je kan ervan afhankelijk zijn omdat je zonder melatonine niet kan slapen, maar afhankelijk zijn van de stofjes in het spul dat kan niet.

het is verstandig om naar je arts te gaan voor een diagnose zodat je een recept kan krijgen mocht dit nodig blijken. via de receptje krijg je meer mg. zoals je weet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik zou er met je dokter over gaan praten die weet het toch wel het beste maar als je echt het gevoel krijgt dat je er afhankelijk van gaat worden zou ik het toch zo min mogelijk proberen te nemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het van de psychiater. Hij is altijd druk. Niet zo makkelijk om hem te spreken en ik hoef maar een mail te sturen of hij geeft een nieuw recept. Zonder me te zien. (ik heb hem sinds ik het slik nooit meer gezien) Is dat niet raar?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker raar hij moet toch om de zo veel tijd kijken hoe het nu met je gaat als ik jou was zou ik wel naar iemand anders gaan want als je alleen maar een mailtje stuurt en hij schrijft wat anders voor is het wel slecht want hij weet gewoon dan niet hoe het met je gaat Veel sterkte ermee
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ondanks dat dit een onschuldig middel is zou ik naar een andere psych zoeken, 1 die wel tijd voor je heeft.
misschien kan er dan naar een oorzaak gekeken worden waarom je niet kan slapen dan het met een pilletje 'op te lossen'.
Melatonine is een lichaamseigen stof die met het ouder worden minder aangemaakt wordt. Gebrek aan melatonine is één van de oorzaken van slapeloosheid. Uit koudwatervrees mag melatonine niet hoger gedoseerd verkocht worden dan in tabletjes van 0,1 mg. Afhankelijk kun je er alleen maar psychisch van worden omdat het doorgaans wel werkt om er beter van te slapen. Maar je krijgt geen onthoudingsverschijnselen als je stopt.