Mijn hele lichaam doet pijn, hoe kan dat?

Ik werd zondag wakker na een nacht slecht slapen en hevige rugpijn. Het voelde alsof mijn hele lichaam één grote blauwe plek was en ieder spiertje in mijn lijf deed pijn, zelfs mijn handen. De klieren in mijn keel zijn dikker, ik ben moe en nogal prikkelbaar. Ik sport zo'n 2x in de week bij Healthcity, train met hockey en fiets naar school. Dus waarom heb ik opeens spierpijn? Ik heb dit 3 maanden geleden ook gehad, naar de dokter geweest en moest leven op asprientjes. Na ongeveer 1,5 kon ik weer normaal bewegen. Natuurlijk heb ik weinig zin om nog een keer zo'n lange tijd te wachten tot ik weer zelf mijn schoenen aan kan doen en mijn haren kan kammen. Weten jullie misschien wat dit kan zijn en wat ik moet doen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (2)

Griep of een andere virusinfectie gaat vaak gepaard met spierpijn. Maar er zijn ook andere ziektes die beginnen met griep-achtige verschijnselen of waarbij deze verschijnselen regelmatig terugkeren. Griep komt echter het meest voor, en vanwege de veelheid aan griepvirussen is het heel goed mogelijk dat je de pech hebt om vrij kort achter elkaar twee keer ziek te worden.

Toch heb ik het idee dat bij jou de nadruk wel heel erg op pijnklachten ligt, en wat minder op andere symptomen zoals koorts of andere typische griep-klachten. Het zou kunnen dat er dan toch iets anders aan de hand is dan een griep of ander virus, maar alleen je huisarts kan die vraag natuurlijk beantwoorden. Opgezette klieren zijn ook weer een teken van één of andere infectie of in elk geval activatie van het immuunsysteem. Dat kan van alles zijn, maar in elk geval lijkt mij dat datgene wat deze reactie veroorzaakt, ook je spierpijn veroorzaakt. Zoals bij een flinke griep dus, ongeacht of het gaat om griep of toch om iets anders.

Als je je zorgen maakt over deze klachten of het duurt echt weer langer dan een week voor het over gaat, neem dan zeker contact op met je huisarts. Ook als het nu wel relatief snel over gaat maar het komt opnieuw terug, of als je andere vreemde of vage klachten hebt, laat je dan nogmaals onderzoeken door je huisarts. Wij kunnen de vraag wát er precies aan de hand is niet beantwoorden omdat er echt heel veel oorzaken mogelijk zijn bij deze klachten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fibaromylagie misschien? Erg herkenbaar voor mij. Maar kaart dat vooral bij de dokter eerst aan.

Toegevoegd na 23 seconden:
*Fibromyalgie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, fibromyalgie is een aandoening die alleen gesteld wordt als ELKE andere mogelijkheid uitgesloten is.