is het slecht als je arm amper bloed doorkrijgt?

ik werd vanmorgen wakker met mijn arm op mijn hoofd, dus mijn arm had de hele tijd omhoog gelegen. toen ik mijn arm eraf wou doen viel hij gewoon naar onder, precies alsof dat hij dood was. ik kon hem niet opheffen, daar moest ik mijn andere hand voor gebruiken om hem te verleggen. als ik dan mijn vingers amper een halve centimeter kon bewegen kreeg ik stilletjes aan terug bloed in mijn arm en kon ik hem weer vlot bewegen. is dit slecht en zijn er nog mensen die dit soms hebben?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik ook soms, ik schrik me ook altijd helemaal de leplazarus, want je hebt gewoon zo'n dood ding op je hoofd liggen. Ik weet alleen niet of dit is omdat ik er op heb gelegen, of zoals jij boven mijn hart heb.

Het beste antwoord

Het kan geen kwaad, je arm kan wel een poosje (een aantal uren) zonder goede bloedvoorziening. Het zou pas na vele uren eventueel schade kunnen gaan opleveren, maar je lichaam heeft een mechanisme dat er voor zorgt dat het zover niet komt: uiteindelijk gaat het (flink) pijn doen. Dan word je dus wakker en kun je niet anders dan een andere houding zoeken waardoor de bloedvoorziening zich herstelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik wordt inderdaad ook wel eens wakker met een slapende arm. Dan heb ik er met mijn hoofd op gelegen en dan zit er geen gevoel meer in tijdelijk. Of het slecht is? Ik denk het niet, maar weet niet zeker, ik weet wel dat ik het super irritant vindt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer het voor een korte periode is lijkt t me geen probleem voor sommige operaties maken ze je arm ook bloedleeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt vaak voor, zelf ook geregeld gehad. Loopt minder bloed door je arm en daardoor wordt deze kouder, gevoelloos en kun je hem niet meer bewegen (spieren geen bloed). Best wel enge ervaring, en als er weer bloed doorheen stroomt geeft het ook een prikkelend gevoel. Kon bij mij geen kwaad, maar het lijkt me niet iets wat langere tijd moet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kan echt helemaal geen kwaad. Het betekent alleen dat je arm een tijdje niet al te veel bloed heeft gekregen, maar zodra je weer gaat bewegen komt alles weer helemaal in orde.
Als het echt heel lang zou duren, enkele dagen of langer, dan zou je problemen kunnen krijgen, maar niet na een korte tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak je je maar geen zorgen.
Een veel gemaakte vergissing is dat mensen denken dat dit komt door slechte doorbloeding komt. Ik zal deze mensen moeten teleurstellen... het komt door afgeknelde zenuwen.
Afknellen van de bloedsomloop heeft als gevolg dat je hand, rood, blauw, zwart wordt.

Hieronder een link naar een zelfde soort "verlamming" door een beknelde zenuw.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik ben nog vergeten te zeggen dat het voorbeeld over een hand gaat. Bij een arm werkt het volgens ongeveer hetzelfde principe. De beknelde zenuw zit dan waarschijnlijk ik de buurt van je schouder / armkom.