kan je voor een korte periode alleen van smoothies te drinken een gemakkelijker stoelgang krijgen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Let wel op dat smoothies vaak veel suiker bevatten
Amadea
5 jaar geleden
Het lijkt mij dat de verstopping daar juist erger door zal worden, want je darmen hebben dan maar weinig te verwerken. Beter kun je 's morgens beginnen met een glas lauw water, dan een paar (gewelde gedroogde) pruimen eten, en vervolgens volkorenproducten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De darmen hebben genoeg te verwerken, alleen kauw je minder.
Castle
5 jaar geleden
Eet genoeg fruit en andere bronnen van natuurlijke vezels. Alleen smoothies zou ik niet doen.

Antwoorden (1)

Omdat je dan meer vezels binnen krijgt, kan het de stoelgang bevorderen.
Het ligt er wel aan wat je in de smoothie doet. Je zult dan ook groente kunnen toevoegen zoals spinazie, avocado.... Verder kun je ook zaden toevoegen zoals psyllium.

Echter het is veel beter om de stoelgang elke dag te activeren:
Allereerst genoeg drinken.
Bewegen (wandelen).
Wat betreft voeding: volkoren bij het ontbijt (brood,pap, muesli).
veel groente bij de lunch en warm eten.
fruit, het liefst met schil.
Tussendoortjes: noten, pitten etc.

Uit ervaring weet ik dat het dan nog problematisch kan zijn, psylliumvezels (gewoon verkrijgbaar op recept) zijn echt een uitkomst.
Verder weet ik natuurlijk niet of deze vraag ook betrekking heeft op jou.
Zo ja, geef gerust aan of het antwoord afdoende is, want er zijn nog meer wegen die naar Rome leiden. Je mag me ook een persoonlijk bericht sturen.
Toegevoegd op 08 december 2018 11:34: tekst