Is het ''erg'' als je kauw tabletten toch gewoon in 1 x door slikt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
45.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt er helemaal aan wat voor kauwtablet.

Het beste antwoord

Jazeker, dat vermindert de werking heel erg.

Ik neem aan dat je het over bijvoorbeeld Calci-chew hebt, een vrij bekend kauwtablet. Dat is een fosfaatbinder, het zorgt ervoor dat het zich bindt aan fosfaat dat vrij komt uit je voeding in je maag ( vandaar dat je het voor je maaltijd moet innemen ) en dat zo de hoeveelheid fosfaat in je lichaam in balans blijft. Wordt bijv. door nierpatiënten gebruikt.

Als je zo'n tablet niet kauwt maar gewoon in één keer doorslikt, zal het zijn werk in je maag ook een stuk minder goed kunnen doen. Kán je niet goed kauwen of vind je dat lastig of vervelend dan zijn er alternatieven voor dit kauwtablet te krijgen die je niet hoeft te kauwen maar die ook goed werken ( bijv. in een capsule die in je maag oplost en de inhoud komt dan vrij, of als een drankje ) .

Ik weet niet of je het over die kauwtablet had, maar als een tablet een kauwtablet is, dan is dat niet voor niets en is meestal de werkzaam een stuk minder tot niets als je het gewoon doorslikt.

Toegevoegd na 44 seconden:
werkzaam= werkzaamheid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel niet precies die maar sommige vit. tabletjes heb je in kauwtabletten en ik dacht zouden die ook niet gewoon oplossen als je ze niet kauwt.
ik heb er geen moeite mee(en kauw ze netjes),maar was gewoon een vraagje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
o, een vitaminetabletje.. wel, dat kan geen kwaad hoor, beetje meer of minder vitamines merkt geen mens!! ( ik dacht aan serieuze medicatie )

Andere antwoorden (2)

Nee, maar ik zou daarna niet nog een keer een tablet nemen om te kauwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, helemaal niet. Alleen ik zou daarna wel goed drinken zodat het niet vast komt te zitten in je keel of zo...