Voel je je na een kunstmatige slaap net zo goed uitgerust als na een goede natuurlijke slaap?

Ik bedoel met kunstmatig slaapmedicatie.

Toegevoegd na 4 uur:
Ik stel deze vraag niet omdat ik slaapmedicatie gebruik of overweeg ze te gaan gebruiken.Vraag me inderdaad alleen af of de kwaliteit van slapen op beide manieren gelijk/goed is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als antwoord op je toevoeging:
Dit hangt in mijn ogen van de persoon af.
Ik zelf slaap er hartstikke lekker en beter dan zonder op. Ook voel ik me de dag erop uitgeruster en heb ik geen last van nawerkingen.

Het beste antwoord

Het hangt er helemaal vanaf.
De meeste slaapmiddelen zijn 'inslapers', die je helpen in slaap te komen. Vaak slapen mensen daarna ook makkelijker door. Als je die middelen langer gebruikt, verliezen ze hun werkzaamheid en is de effectiviteit hooguit nog psychisch.
Als je ze maar af en toe gebruikt, dan kun je merken dat je overdag duffer bent, een beetje 'drowsy', alsof je een beetje aangeschoten bent - bepaald niet lekker uitgerust dus.
Het blijkt ook dat mensen die slaapmiddelen gebruiken minder dromen, zeker als ze 'doorslapers' gebruiken. Maar je hebt het nodig om te dromen, dat is de manier van je lijf om je geest op te ruimen en soms ook nieuwe dingen te bedenken, schakel je die functie uit of zorg je dat dat niet goed werkt, dan kun je op de langere duur depressief raken of zelfs psychotisch.

Doorgaans krijg je slaapmiddelen ook voor hooguit een week of 10 dagen voorgeschreven - daarna zijn ze minder effectief en loop je het risico van gewenning (dus dat je helemaal niet meer slaapt zonder een pil, ook al werkt die nauwelijks meer).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je reactie

Andere antwoorden (4)

Nee, das niet mijn ervaring. het beinvloed je hele gestel.

je kunt beter wat rustgevends doen voor het slspqane gaan zoals een ontspannend boek lezen of een meditatie.

dan kom je veel rustiger uit je slaap

Toegevoegd na 23 seconden:
uitgeruster bedoel ik... en op tijd erin natuurlijk, scheelt ook een heeeeleboel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ikke wel, het is dat het een verslavend goedje is, anders zou ik het iedere dag wel willen gebruiken!

Ik heb het dan overigens over oxazepam en valium. Dus rustgevers, niet direct slaapmiddelen.
Verder heb je verschillende soorten slaapmedicatie, van heel licht tot sterker, ik ben de naam even kwijt maar heb ook lichte slaapmedicatie gebruikt een aantal jaren geleden. Ik wilde iets waar je alert bij kon blijven omdat ik de verantwoording over mijn zoon had die toen nog erg klein was. Ik sliep er prima mee in en door en werd uitgerust wakker.

Maar ik hoor ook verhalen van mensen die er tot ver in de volgende dag last van blijven houden. Watterig gevoel in hoofd, suf, etc.

Het is maar net hoe je gestel is, denk ik!

Overigens ben ik ondanks bovenstaande ervaringen van mezelf geen voorstander van allerlei middeltjes.
Je kunt beter proberen om op eigen kracht je (slaap)problemen op te lossen, of met een psych.
Een prima slaper zal ik nooit worden maar heb inmiddels (na jarenlang slaapproblemen te hebben gehad) een redelijke balans gevonden.
Een jaar of 12 terug dreigde ik verslaafd te raken aan valium, heb het nog net op tijd ingezien en ben er toen mee gestopt, maar dit was geen pretje!
Begon met een half pilletje maar dat waren er al snel 2 hele om het gewenste effect te behouden.
Toen ging ik toch wel ff nadenken waar ik (en toenmalige psych) mee bezig was.. (waren)

Nou, een heel verhaal van mij, ik haal er ook van alles bij waar je feitelijk niet om vraagt, maar misschien heb je er wat aan.

In plaats van dat ik pilletjes slik, drink ik nu een beker warme melk met honing.. en probeer ik mijn hoofd zo 'schoon' mogelijk te houden van binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het begin van de medicatie wel. ‘Slaappillen zijn alleen nuttig voor een korte periode’, zegt dr. Ilse De Volder, neuroloog binnen het UZA-slaapcentrum. ‘Gebruik je ze langer, dan treedt er gewenning op en gaan ze de kwaliteit van je slaap zelfs verminderen.

Een oplossing kan zijn om de medicatie, die je voorgeschreven krijgt, niet elke dag te nemen, maar bijvoorbeeld om de 3 à 4 dagen. Zo treedt er geen gewenning op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee is mijn ervaring .

ik gebruik al een langere tijd slaapmedicatie , voel ik dat mn lichaam nog moe is .

ik probeer wel eens zonder dan kom ik niet in slaap.
mn hoofd het denken gaat altijd door .