Hebben dokters onder elkaar beroepsgeheim?

Ik ben al even niet naar mijn psychiater geweest waar ik in behandeling ben. Voor mijn medicatie ging ik de laatste tijd naar mijn huisarts, maar hij denkt dat ik wel nog naar mijn psychiater ga. Nu heb ik een ongeval gehad en de huisarts zag dat er eigenlijk ook meer aan de hand is. Toen hij dat zei begon ik te wenen. En dan zei hij dat hij naar mijn psychiater gaat bellen omdat ik berg af aan het gaan ben en dat hij niet begrijpt dat mijn psychiater dat ziet. Mijn huisarts wou NIET bellen toen ik bij hem zat, nu ben ik bang dat er meer gezegd is geweest. Morgen moet ik naar mijn psychiater en ik durf niet gaan... Hebben ze ondanks dat ik bij beide in behandeling ben, geen beroepsgeheim?? Mag mijn huisarts alles zeggen tegen mijn psychiater? Ik heb veel verteld aan hem in vertrouwen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2K

Antwoorden (5)

Als het in jouw belang is, mogen je behandelende artsen natuurlijk informatie uitwisselen. Ik denk niet dat je huisarts allemaal details heeft verteld. Ik denk dat hij/zij heeft gezegd dat hij/zij denkt dat het niet zo goed met je gaat, dat de psychiater heeft geantwoord dat jij al een poos niet meer gekomen bent. Misschien heeft je huisarts nog verteld wat er volgens hem/haar aan de hand is, maar veel meer zal het waarschijnlijk niet zijn (hebben die mensen ook helemaal geen tijd voor).

Je kunt gerust naar je psychiater gaan. Dokters horen en zien zóveel, die zijn wel wat gewend... ook patiënten die niet op komen dagen en/of die zich schamen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is natuurlijk een patienten dossier over jou dus als de psychiater denkt dat dit belangrijk is voor je genezing zal hij dit inzien.
Jouw HA zal alleen datgeen verteld hebben wat op dit moment belangrijk is voor je psychiater ivm jouw behandeling.
Misschien zijn juist de verhalen die je in vertrouwen aan je huisarts hebt verteld heel belangrijk voor je psychiater om je goed te kunnen helpen.
Veel sterkte!

Toegevoegd na 5 uur:
Was vergeten erbij te zetten dat als jij toevallig bij je HA of in het ZH een formulier getekend hebt voor een electrtonisch patientendossier dat dan elke specialist dit in kan zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je dient een onderscheid te maken tussen artsen als particulieren en als artsen als arts. In principe geldt het beroepsgeheim voor elke arts, ook ten opzichte van elke andere arts.

Ze mogen b.v. dus niet over jou babbelen als ze bij elkaar op visite zijn. Wat ze wèl mogen is onderling gegevens uitwisselen en zeker als het voor jouw gezondheid beter is, dat te doen.

Je moet geen angst hebben naar je psychiater toe te gaan. Je was niet verplicht je arts in te lichten dat jij gestopt ben met de behandeling bij je psychiater.

Als je psychiater moeilijk zou doen kun je hem/haar altijd nog zeggen dat je weinig tot geen verbetering in jouw toestand bemerkt en dat je daarom zijn/haar behandeling wenst te beëindigen. Tenslotte gaat het om jouw innerlijk en/of jouw lichaam en JIJ bepaalt wat daarmee gebeurt. JIJ en niemand anders.

Ik wens je veel succes en sterkte toe.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Artsen hebben naar IEDEREEN beroepsgeheim. Dit is juist de grond voor vertrouwelijkheid van jou en je arts. Dus ook voor vermeldingen naar collega-artsen hebben ze jouw toestemming nodig. (In Nederland)
In de link lees je er meer over.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Mijn huisarts belt mijn chirurg en vervolgens neemt hij contact met mij op. Moet ik dan boos worden? Beide heren zijn bezig met mijn genezingsproces. Ik kan alleen maar dankbaar zijn voor hun inspanning in mijn belang.
Het zijn vakmensen, geen kwabbeltantes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je daar indirect ook gewoon toestemming voor gegeven, de specialist stuurt altijd informatie naar de huisarts en als de huisarts vragen daarover heeft belt die de specialist op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Citeer eens waar jij precies je bewijs vandaan haalt want ik kan dat niet vinden in jouw bron....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zwijgplicht en verschoningsrecht De arts heeft de plicht te zwijgen over al hetgeen hem tijdens zijn beroepsuitoefening over een patiënt bekend wordt. Dit moet ruim uitgelegd worden. Zekerheidshalve zwijgt de arts over alles wat hij over de patiënt in het kader van de behandeling te weten is gekomen. Staat er toch duidelijk. Lijkt me ook logisch. En @Ivana..nee natuurlijk wordt je dan niet boos. Het helpt alleen maar. De vraag was dan ook of artsen onder elkaar beroepsgeheim hebben. Antwoord is ja. Als jij je toestemming geeft -wat me ook logisch lijkt- is dat beroepsgeheim natuurlijk niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat staat er helemaal niet duidelijk. Artsen overleggen heel veel over patiënten en daar geef je helemaal niet apart toestemming voor. Nergens staat dat een huisarts niet mag overleggen met de specialist.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook goed.
Ivana
10 jaar geleden
Ik had geen toestemming gegeven. Zou het ook vreemd gevonden hebben als dat nodig was geweest. Ze zijn beiden met mijn gezondheid begaan. Als mijn huisarts niet altijd zo voor mij opgekomen was, bestond ik niet eens meer! Je gaat toch niet op je strepen staan als mensen goed bezig zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ivana enPelle,ik ben het volmondig met jullie eens. @JodenHartogh, een arts heeft wel een zwijgplicht tegenover bv familieleden,uitzonderingen daar gelaten.
Persoonlijk vind ik jouw bron erg onduidelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog een link waarin het pricipe van de gehoumhouding beschreven staat. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/is-een-huisarts-geheimhouding-verplicht.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee Jo, daar staat nog steeds niet dat een huisarts niet mag spreken met de behandelend psychiater!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerste alinea. Ik kopieer 'm even.
Is een huisarts geheimhouding verplicht?
Een huisarts heeft, net als andere hulpverleners in de gezondheidszorg, een geheimhoudingsplicht. Geheimhouding betekent dat de huisarts gegevens over u niet aan anderen mag geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet aan anderen maar daar bedoelen ze,zoals ik al eerder schreef, natuurlijk geen specialisten of andere artsen mee zoals bv een psychiater.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar daar wil Jo blijkbaar een expliciet zinnetje voor... net alsof de huisarts niet met zijn assistente mag overleggen over een bepaalde situatie. Nou de assistente vraagt mij echt geen toestemming om te overleggen met de huisarts hoor!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Maar je dwaalt af van de basisvraag. En die was ook heel expliciet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is: Hebben dokters onder elkaar beroepsgeheim?
Nee dat hebben ze niet. Als ik een verwijzing mee krijg van mijn HA of specialist dan staat daar mijn volledige ziektebeeld in ook al heeft het niks met mijn probleem/ziekte op dat moment te maken.
En: Mag mijn huisarts alles zeggen tegen mijn psychiater?
Ja dat mag hij als het in het belang is van de patient,in dit geval dus van Phatakyoto.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima. Wat mij betreft is deze discussie gesloten.
Medisch geheim is absoluut wanneer je gebonden bent aan het medisch geheim
Zolang uw de persoon niet op de ene of andere manier vermeld wordt kunnen dokters zeggen wat ze willen.
Ook een patient kan beroep doen op de geheimhouding van de dokter. Dit omdat een patient het recht heeft om te weten wat zijn medische toestand is. Maar een patient heeft ook het recht om niet te weten wat zijn medische toestand is. op dat moment kan de patient van de dokter eisen dat hij het ook geheim houdt tegenover de patient.
Dit lijkt mischien bizar, maar er zijn mensen die niet willen weten dat ze bv zodanig ziek zijn dat er niets meer aan te doen is.
Dus medisch geheim gaat zeer ver.
Maar dokters zullen wel hun methoden hebben om met elkaar te communiseren.
Wanneer er nu echte problemen zijn met iemand en er is informatie nodig dan kan de dokter terugvallen op de eed van Hypocrates. Dit moet hij dan naar eigen goeddunken toepassen.
Als er dan toch een probleem is met de geheimhouding dan kan er een rechter over oordelen.
Het is normaal dat een dokter dat wil doen, wanneer jij er zelf niet bij bent.
1 Je gaat er de helft niet van verstaan (vakjargon)
2 Je hoort niet wat de andere arts zegt.
3 Daardoor ga je het niet begrijpen en ga je verkeerde conclusies trekken wat het alleen maar erger zou maken.
Het gaat hem ook vooral over het vertrouwen tussen een arts en zijn patient.
Ga er van uit dat hij voor uw bestwil zorgt
Robby BB