Werkt accupunctuur echt?

ben erg nuchter type, en geloof er niet echt in heeft het toch zin om te proberen ???
bedoel moet je er in geloven om resultaat te hebben ?

Toegevoegd na 2 minuten:
gaat over rugklachten

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Da's een moeilijke.

Acupunctuur heeft een effect. Dat effect is echter zeer gering. Zo gering, dat je het vaak niet eens kunt merken.

Maar: effect is er wel.

Echter, hier is een geheim dat een acupuncturist je nooit zal vertellen: het maak niet uit waar je die naalden prikt. De hele theorie over meridianen en energiestromen is kennelijk onzin. Je kunt de naalden plaatsen op een plek waar ze, volgens de meridianen-theorie, de klachten zouden moeten verérgeren; maar ook in dat geval blijken de klachten juist te verminderen.

Omdat acupunctuur toch wel enige werking heeft, maar wij die werking niet kunnen verklaren, zou de medische wetenschap graag meer onderzoek doen - wie weet welke nuttige kennis dat zou opleveren. Helaas weigeren de acupuncturisten mee te werken aan zulk onderzoek, omdat ze blijven vasthouden aan hun meridianen.

Los daarvan staat natuurlijk het placebo-effect. Ik bedoel, er is een echt effect, ook al is het heel klein. Maar naast dat echte effect is er een placebo-effect - dat overigens bij élke behandeling optreedt, ook bij de meest traditioneel-reguliere behandeling die je je maar kunt indenken.

In het geval van acupunctuur is dat placebo-effect meestal groter dan het echte effect. Dat is overigens niet erg, het gaat erom dat de patiënt geholpen is.

Om baat te hebben bij een behandeling, hoef je er niet in te geloven. Het placebo-effect werkt namelijk net zo goed bij niet-gelovigen als bij gelovigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoef het niet met je eens te zijn om te plussen toch?
Goed onderbouwt betoog ook al ben ik een andere mening toegedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Prana, dank. Ik ben benieuwd naar jouw antwoord op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet. Maar nieg meer naar "geloven"
Je weet hoe ik werk en kan me alles voorstellen bij accupunctuur. Feitelijk verschilt het niet veel, men beweerd dat de naalden als antenne functioneren om zo de "levensenergie" in de meridiaanbanen te laten komen, ernaast geplaatst moet het ook werken maar minder krachtig, ik doe dit alleen zonder die naalden, scheelt een hoop "kennis" waar die banen zitten.
Een goede accupuncturist zijn lijkt mij moeilijk.

Andere antwoorden (7)

Ja dat werkt echt... Probeer het maar dan zie je dat zelf...
Het is zelfs beter als je het niet gelooft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb accupunctuur gehad om van het roken af te komen(ongevraagd) en inderdaad 2 jaar daarvoor was ik er al af! Het werkt dus,ook met terugwerkende kracht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het werkt.
Het enige wat je ervoor overboord moet zetten is het idee dat uitsluitend de westerse geneeskunst deugt.
Ga ervoor, je zult er geen spijt van krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd die antwoorden van "als je er maar in gelooft". Daar heb je toch niks aan?!

Ik denk dat het niet werkt. Als het zou werken dan zou iedereen het toch gebruiken? De verzekering, winstbelust dat ze zijn, zou toch alleen nog maar acupunctuur vergoeden. Dat zegt toch al genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, niet per defenitie. als je een operatie ondergaat en die slaagt het dat op dat moment gewerkt en is dus duidelijk toetsbaar. een vriend van mij heeft accupuntuur aangewend om te stoppen met roken maar dat is niet gelukt, ook al onderging hij hoopvol en onbevooroordeeld (in hoeverre dat helemaal kan) de behandeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het werkt.

Maar net zoals de westerse geneeskunde niet alle aandoeningen kunnen oplossen, kan het chinese geneeskunde ook niet alles oplossen.

De westerse geneeskunde is bijvoorbeeld goed niet goed in chronische aandoeningen, zoals RSI, spastische darmen.

De oosterse geneeskunde kan hier veel meer mee. Maar die kunnen weer moeilijk een ziekte als kanker genezen.

China is het meest bevolkte land ter wereld. Hier komt ook acupunctuur vandaan. Het bestaat al duizenden jaren. En nog steeds is het een veel gebruikte methode voor genezing.
Chinezen zijn een nuchter volk. Die doen alleen maar iets wat ook echt werkt.

Weet dat rugklachten komt door (over)spanning van de spieren. Een fysiotherapeut zou zeggen dat je de spieren sterker moet maken zodat het meer aankan.
Ik zou zeggen dat je de spieren juist meer moet gaan ontspannen, en wanneer dit gebeurt zullen de spieren de ruimte krijgen om werkelijk sterker te worden.

Acupunctuur probeert om de Chi (energie) te laten stromen. Energie kan alleen stromen als de spieren ontspannen zijn. Dus als de spieren ontspannen zijn, kan de energie stromen. Maar ook omgekeerd, als de energie stroomt ontspannen de spieren. Dit laatste gebruikt de acupunctuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Juist voor jou is het aan te raden acupunctuur proef ondervindelijk te ondergaan om zo duidelijkheid te verkrijgen.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het mij igeholpen heeft.