Ik heb een vraag waar waarschijnlijk niemand het antwoord op zal weten maar ik probeer toch maar. Kunnen stervende mensen vooruitzien?

Ik bedoel kunnen stervende mensen een deel van hun leven zien hoe het zou zijn geweest als ze nog verder in leven waren gebleven? Onlangs overleed mijn man aan een beroerte van de hersenstam. Wij wisten geen van beiden wat er gaande was. Wij dachten dat hij onwel was geworden en dat het vanzelf wel weer zou overgaan.Tot 2 maal toe antwoordde hij 'nee' op mijn vraag of ik de hulpdiensten zou bellen. En dit op een redelijk dwingende manier. Hij hield een tip van mijn kleding vast. Ik kon niet weg om mijn gsm te halen. Daarna hield hij lange tijd mijn hand vast. Ik kon daar gewoon niet weg!
De hulpdiensten heb ik later toch gebeld maar het was te laat...Nu is mijn vraag dus of mensen die aan het overlijden zijn eventueel beseffen of voelen of zien hoe hun leven zou zijn als ze hier nog verder waren blijven leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer is het gebeurt??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alhoewel vanuit een andere situatie beschreven, is de informatie (of het boek) voor u misschien wel interessant om te lezen:
http://www.pimvanlommel.nl/?Interview_Ode
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat erg wat je hebt meegemaakt! veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd Josiane.
Ik denk, dat je er heel goed aan hebt gedaan bij hem te blijven.
Inderdaad weet ik je geen antwoord te geven op je vraag....en ik denk niemand.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle snelle reakties hier. Vind ik erg fijn en is echt een bron van troost.
@Beerkalanyu:het is onlangs op 4 juli gebeurd.
@compris: boeiende link, in het verleden las ik reeds meerdere bijna dood verhalen, mooi, maar desondanks dat kan ik het niet laten toch behoorlijk sceptisch te blijven.
Ook door zuurstofgebrek kan men wel eens dingen ervaren die men anders niet ervaart...al hoop ik wel dat er meer is tussen hemel en aarde.
Verder denk ik ook wel dat iemand het aanvoelt als hij gaat sterven...
Wel jammer dat sommige levens gewoon te vroeg eindigen.
Men vraagt zich af waarom maar dat is weer een andere vraag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gecondoleerd!

Het beste antwoord

Allereerst gecondoleerd.
Mijn ervaring is meer dat iemand het aanvoelt als hij gaat sterven, als ik jouw vraag lees denk ik dat ook. Jouw man voelde dat streven aankomen daarom hield hij jou vast.
Sterkte om met dit verlies om te gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Streven = sterven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je, ben zelf jong mijn man verloren, dan raakt zoiets je nog meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is waar nelly +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je voelt het wel aankomen,inderdaad.
Ik heb zelf een hartstilstand
gehad,was klinisch dood en ben gereanimeerd.
Ik heb in de week die daar aan voor afging tegen iedereen gezegd:' ik denk dat ik dood ga'
Toen de artsen aan mij vroegen waarom ik dat dacht zei ik:' ik weet het en ik voel het'.
Dus,je voelt het wel aan komen.
En ik ben nog jong,dus iedereen dacht,dat is onzin.(ondanks dat ik dus wel erg ziek was toen)

Andere antwoorden (2)

Ikzelf ben er van overtuigd dat je dat als stervende voelt.
Ik heb in verzorging gewerkt dus dikwijls met de dood in aanraking gekomen.
Je ziet op een gegeven moment dat mensen een soort rust over zich krijgen,naar 1 persoon blijven kijken of naar 1 punt,om daar hun weg heen te gaan volgen.
Ik denk dat je man je een stukje heeft mee mogen laten gaan,om afscheid te nemen,maar uiteindelijk alleen verder is gegaan,hij wilde een intiem moment met jouw niet delen met buitenstaanders.
Ik wens je heel veel sterkte bij het verwerken,maar hoop dat het je troost geeft,dat je hem hierin een stukje hebt begeleid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of stervende mensen kunnen voelen of zien, hoe hun leven zou zijn, als ze nog waren blijven leven, daar is inderdaad geen sluitend antwoord op te geven. Maar ik weet wél bijna zeker dat je man wist dat hij ging sterven. Daarom hield hij jou ook vast. Hij wou zijn laatste momenten met jou samen zijn, want hij wist dat er geen tijd meer was om de hulpdiensten te bellen. Bewijzen heb ik niet, maar ik heb al verschillende sterfgevallen gehad in mijn familie.

Toen we opgelucht waren dat het wat beter met mijn moeder ging in het ziekenhuis, zei ze zelf: "Dat is een opflakkering dat ik nu heb, het zal niet lang meer duren." Enkele dagen later is ze overleden, nadat ze al haar kinderen voor het laatst had gezien.

Eén van mijn broers wist ook dat hij ging sterven en hij zei dat ook. Hij wou me niet loslaten in het ziekenhuis en hij vroeg of ik bij hem wou blijven zitten. Ik heb mijn hand op zijn pijnlijke buik gelegd en zo is hij in slaap gevallen.... om nooit meer wakker te worden. 's Anderdaags lag hij in coma, en 2 dagen later is hij overleden.

Om maar te zeggen dat je man heel goed wist, waarom hij jou bij hem wou houden. Gelukkig was hij nog sterk genoeg om je vast te houden. En al waren het heel pijnlijke momenten, die momenten heb je toch nog samen met hem gehad. Een herinnering aan jouw sterke man, om te koesteren.

Mijn oprecht medeleven en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooooooooooooooi gezegd Siska!!!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer aangrijpend verhaal, herkenbaar ook, ik kreeg kippenvel bij het lezen er van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie beiden.