Hoe bescherm je je tanden als je overgeeft?

Ik geef snel over als ik iets doe of eet, moet ik egt voor naar de dokter weet ik , maar ik wil mijn tanden tot die tijd beschermen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Neem een Rennie in de mond. Een Rennie-tabletje bestaat uit circa 50% suiker + 50%kalk. De kalk zal er snel voor zorgen dat de zuurtegraad in je mond terug min of meer normaal wordt zodat er geen verdere schade zal optreden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Maagzuur (in feite zoutzuur) is een sterk zuur. Maagsap heeft pH=2 of lager wat maarliefst 10 tot 100 maal zuurder is dan het zuurste fruit (citroen) of frisdrank. Het is dus heel slecht voor je tanden. Het enige wat je kunt doen is zo snel mogelijk na het overgeven een paar keer goed spoelen met melk of mondwater. Gewoon leidingwater kan ook. Het is belangrijker dat je echt goed spoelt dan waarmee. Gebruik echter geen mineraalwater want dat kan ook (zwak) zuur zijn.

Wat je in ieder geval niet moet doen is daarna je tanden poetsen om van de vieze smaak af te komen. Dan poets je namelijk een laagje glazuur weg dat door het maagzuur is aangetast. Hiermee moet je minimaal een uur wachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een stuk kaas eten helpt ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed je tanden poetsen met fluoride tandpasta, die ook de blood liggende tandhalzen beschermt. Voor de rest is het handig om goed water te drinken. Heb je een bepaald iets waardoor je sneller over moet geven? Probeer dat dan te vermeiden. Ik wens je erg veel succes en sterkte bij de huisarts en die tussen tijd. Je kan ook langs een mondhygiënist gaan,die geeft je wat meer tips

Toegevoegd na 31 seconden:
In die tussen tijd dan

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik was er vergeten bij te zetten om gewoon s ochtends en s avonds 2 minuten te poetsen. En na het overgeven met water de mond goed door spoelen tegen de smaak