Hebben middelen tegen een te hoog (LDL) cholesterol een slechte invloed op je geheugenwerking?

Het gaat dan over statines, ik heb gehoord dat die de werking van het geheugen nadelig beinvloeden.
Ik heb net een TIA gehad, heb oa. statines voorgeschreven en van een kundig e persoon gehoord dat statines het geheugen (zeer) ongunstig beinvloeden.
Na de TIA ie mijn geheugen flink verslechterd en het is niet handig dan medicijnen te gebruiken die het geheugen (verder) aantasten, vandaar deze vraag.
Ik hoop dar GV ers met ervaring met statines daar iets zinnigs over kunnen aangeven en zie met grote belangstelling antwoorden van (ervarings)deskundigen tegemoet.

Toegevoegd na 55 minuten:
Tevens heb ik gehoord dat er twee groepen statines bestaan, de groep die WEL en een groep die GEEN geheugenproblemen veroorzaakt.
Graag verneem ik een zinnig antwoord op deze vraag.
Alvast bedankt voor de goede antwoorden en bruikbare reacties.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Toen ik Simvastatine gebruikte (te hoog familiair cholesterol gehalte gemiddeld 6-7) daalde mijn cholesterol wel, maar voelde mij na maanden gebruik "anders."

Was minder scherp, het cognitieve liet zo nu en dan te wensen over en kon bv gewoon niet op bepaalde woorden/namen komen.
Duurde erg lang voordat ik realiseerde dat dat best wel eens van de simvastatine zou kunnen komen.
Gestopt en moet zeggen, ik ben weer als vanouds en voel me ook stukken fitter. Zowel lichamelijk als geestelijk.

Het zal niet voor iedereen gelden, maar in mijn geval wel.
Het voordeel van statines is dat je gewoon kunt stoppen, het geeft, behoudens het feit dat je cholesterol misschien weer iets stijgt, geen rare effecten.
Slik het een maand wel, dan 2 maanden niet. Voel je je na die 2 maanden beter en is jouw cognitieve vermogen verbetert, dan zou ik stoppen.

Weet je toevallig hoe jouw cholesterol is verhoogd? Vanwege een te bourgondisch leventje of genetisch? Bij mij is het het laatste, dus ik kan er niet echt veel aan doen mbt dieet, maar als jij het via voedsel krijgt, kan je bv dit aan gaan passen om toch jouw cholesterol laag te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik slik ook al jaren Simvastatine en voelde me daar ook niet gelukkig bij. Sinds een jaar heb ik de dosering gehalveerd van 40 naar 20 mg en dat gaat wel beter. Binnenkort weer bloedprikken en even afwachten wat het resultaat is. Maar dat het bijwerkingen heeft, is wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ ikkeniewete: Ik ben er gewoon mee gekapt. Het is goed. Mijn chol.gehalte was heel verschillend. Ik ben het gaan testen omdat mijn zus opeens hele hoge had. +12.
De eerste jaren viel het erg mee bij mij, zo rond de 4. Prima. Toch jaarlijks gaan testen, en dat schommelde tussen de 5 en 7. Tot ik een keer 7,5 had en de huisarts het verstandig vond dat ik aan de simvastatine ging. Getest en nog steeds tussen de 4 en 6. Tja, wat moet ik daarvan denken. Als ik de avond voor de test een bak patat en drie kroketten heb gegeten, is bij de bloedproef deze sowieso hoger. Zo lang ik rond de 5-7 blijf zitten, vind ik het best en geen medicijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn cholesterol was nooit gemeten tot er eens ergens een actie was dat je het gratis kon laten meten. Dat van mij bleek met het apparaatje dat men toen gebruikte onmeetbaar hoog. Een bezoekje aan de huisarts was het gevolg. Daarna natuurlijk bloed laten prikken en medicijnen gekregen. Ik was daarmee wel aan de late kant, want later bleek wel dat mijn halsslagader was dichtgeslibd waardoor ik een herseninfarct heb gekregen. Ik krijg sindsdien een jaarlijkse controlebeurt en het blijft allemaal op peil. Maar om er nou helemaal mee te stoppen, vind ik riskant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bastanovum, graag gedaan!
Ik had trouwens nog een doosje liggen. Het betreft Simvastatine Accord. En de gebruiksaanwijzing maar eens aandacht doorgelezen, en ja hoor: "In zeldzame gevallen geheugenverlies." Nou, zo zeldzaam ook weer niet, we hebben er hier al sowieso 3.
Ik zou zeggen, probeer eens zonder en ik hoop dat je snel weer de oude bent.