Als ik een hoge noot een tijdje aanhoud komt er tegelijkertijd een fluitend geluid uit mijn keel, wat kan dit veroorzaken?

Bij een uithaal komt er tegelijkertijd (denk ik) vanuit mijn stembanden een fluitend geluid.
Ik produceer dan dus 2 tonen tegelijk.
Ik heb veel last van slijm in mijn keel maar ook als mijn keel slijmvrij is gebeurt het.
Het voelt alsof er een stukje van mijn stembanden niet goed opent of geblokkeerd word.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je monniken die chanten? Zij kunnen expres twee tonen produceren, maar ik dat is pas wel na jaren trainen xD

Het beste antwoord

Meestal als dat gebeurt zit je in de schakel van kop stem en bost stem, (mannen schakelen om naar hun kopstem als ze overslaan, of als je heel hoog zingt gebeurt dat ook. We praten op onze boststem die is ook het meest ontwikkeld) probeer er wat meer kracht bij te zetten om goed in je onderbuik te ademen en je buikspieren aan te spannen. Zo heb je betere ondersteuning en heb klink je zuiver(der) ook krijg je minder last van je stem. Probeer elke dag een halfuurtje te zingen en probeer die techniek hier boven toe te passen. Na een tijdje heb je minder of niet meer last van dat piepje en zal je veel zuiverder klinken. Maar denk er wel aan om dan zo laag mogelijk te ademen... Het kan ook aan verkoudheid liggen. Als je lang last er van blijf houden kan je het best naar de huisarts gaan, waarschijnlijk zal hij je door verwijzen naar en KNOarts, want waarschijnlijk ligt er iets in de weg. Door roken (ik weet niet of je dat doet) kan het ook komen. Alvast succes