vraag over klaplong

Kan het zijn dat als iemand vroeger, laten we zeggen rond een jaar of 18, een klaplong heeft gehad, dat hij deze later nog een keer kan krijgen als hij ouder is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. Mijn vriend heeft er een gehad 2jaar terug. Gewoon bij het opstaan van de bank! Maar hij is heel lang en dun e dan liggen je ribben en je long zo dicht bij elkaar dat ze langs elkaar kunnen schuren. Bij mijn vriend is daardoor zij longvlies zo dun geworden dat opstaan van de bank voldoende was om met de rib door de long te prikken. En door de luchtdruk die dan op de buitenkant van de long komt klapt hij in. Met n drain hebben ze 'm toen vacuum gezogen waardoor de long weer uitklapte. Uiteindelijk hebben ze zijn long geplakt. Dat noemen ze zo maar eigenlijk is het niet plakken. Ze maken juist een extra wond, die als hij geneest vastgroeid aan het longvlies. Daardoor is de zwakke plek verstevigd. Maar t blijft n zwakke plek. En t risico op n 2e is juist groter, omdat je n zwakke plek hebt. Mijn vriend wordt nog jaarlijks gecontroleerd (volgens mij nog 2 jaar) dus het kan zeker, maar er is veel expertise gelukkig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dat kan altijd, mijn vader heeft het 2x gehad.
Maar je kunt er wel oud door worden hoor.

Toegevoegd na 5 minuten:
Hierbij een verhaal van iemand die het ook 2x heeft gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pneumothorax (klaplong) komt het meeste voor bij jonge volwassenen die geen longaandoening hebben. Het komt vaker voor bij lange, dunne mensen.

Ongeveer 5-10 per 100.000 inwoners per jaar worden in Nederland getroffen door een pneumothorax. Het komt bij mannen vier keer zo vaak voor als bij vrouwen. Het komt zelden voor bij mensen boven de 40. Het komt ook veel vaker voor bij rokers dan bij niet-rokers. De wand van een bleb raakt door sigarettenrook nog meer verzwakt en kan daardoor makkelijker scheuren.

Ongeveer 3O% van de mensen die door pneumothorax worden getroffen krijgen het later één of meerdere malen nogmaals. In de meeste gevallen is dat op dezelfde plek als de eerste keer en binnen drie jaar na het eerste voorval.