Overleeft hoofdluis een week zonder mensen in de buurt?

Bv een bed waar zeker een week niet in wordt geslapen, moet je dat wassen en in een zak duwen, enz?
Of gaan ze dan toch van zelf dood?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou je dat zowiezo niet willen wassen wanneer er iemand met hoofdluis in gelegen heeft al is het dan een week geleden en sindsdien niet meer beslapen? Bedoel ik niet lelijk hoor, maar ik zou dat zowiezo alsnog uitwassen en wel meteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(*krab*krab*) :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil het wel wassen; doe het ook, want ik was het iedere week, maar vraag het me gewoon af...

Het beste antwoord

Bij kamertemperatuur (20 °C) en zonder bloed kan een volwassen luis maximaal 48 tot 55 uur overleven. Neten overleven iets langer: 10% van de neten overleeft zes dagen kamertemperatuur.

In principe gaan de neten en luizen in een niet bewoonde kamer en beslapen bed vanzelf dood. Je kunt de deur een week dicht houden, daarna de kamer goed stofzuigen en het beddegoed uitkloppen, maar je kunt ook het zekere voor het onzeker nemen en het beddengoed wassen op een wasprogramma met een minimum temperatuur van 60 °C.

Je hoeft het niet te wassen en in een zak te duwen. Eén van beide maatregelen is afdoende. Materiaal dat gewassen kan worden, kun je wassen. Materiaal dat niet kan worden gewassen, kan een week in een afgesloten plastic zak worden bewaard. Ook spullen 24 uur in de diepvries leggen is een goede manier om neten en luizen te bestrijden.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee. Een hoofdluis moet elke 6 uur voeden. Als ze niet op een hoofd zitten gaan ze binnen 3 dagen dood.

[Om luizen en neten te doden is het nodig om alle wasbare kleding en beddegoed, dat de geinfecteerde de drie voorafgaande dagen voor de behandeling gedragen of gebruikt heeft, in de wasmachine (heet water, 60 graden) te wassen. Stop alle pluche dieren die niet gewassen kunnen worden voor twee weken in een afgesloten plastic zak. Herhaal dit na acht dagen. Dry clean overige niet wasbare kleding (zoals jassen, hoeden en sjaals). Laat de kammen en borstels minstens een uur weken in een bestrijdingsmiddel.
]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luizen zitten ook op beddengoed, kleren, knuffels, kammen, stoelbekleding enzovoort. Als u ze daar laat zitten, heeft het hele gezin zó weer luizen. De hoofdluis kan echter bij kamertemperatuur maar twee dagen overleven zonder de mens. Neten overleven iets langer: tien procent van de neten overleeft zes dagen bij kamertemperatuur. Doe daarom op de dag waarop u begint met de luizenbestrijding het volgende.

•Was alle kleren, beddengoed, jassen, sjaals, knuffels enzovoort op ten minste 60 graden. Wat niet kan worden gewassen, of niet zo warm, moet u een week in een afgesloten plastic zak bewaren. Hoe kouder het is, hoe korter de luizen leven. Daarom is het ook afdoende als u de kleding een dag in de diepvriezer legt.
•Geef beklede stoelen, kussens, vloerkleden en de autobekleding een extra grondige beurt met de stofzuiger.
•Maak kammen en haarborstels luizenvrij op één van de volgende manieren:

◦laat ze een uur weken in een luizendodend middel
◦desinfecteer ze met alcohol
◦laat ze een week in een afgesloten plastic zak zitten
◦was ze in de afwasmachine, wasmachine of met de hand (met keukenhandschoenen!) op 60 graden
◦stop ze 30 minuten in een hete wasdroger.