Willen vliegen eitjes leggen in je ogen of neus als je slaapt?

Mij is verteld dat vliegen snachts als je slaapt eitjes in je ogen leggen en er dan maden in je ogen of neus kunnen komen. Ik heb ook ergens gelezen dat ze dit bij dieren ook doen.
Nu zitten er in mijn slaapkamer veel vliegen die steeds naar mijn ogen vliegen als ik lig en durf ik niet te slapen.
Ik probeer ze al dood te slaan maar er zijn er heel veel en ik lig al de hele week wakker door die enge vliegen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, dat doen vliegen niet. Ik heb althans nog nooit een patiënt op spreekuur gehad waarbij dut het geval was. Ook tijdens colleges heb ik hier nooit over gehoord, ook niet tijdens colleges over parasitaire ziektes. Zeker in de zomer is het eerder gebruikelijk om een of meerdere vliegen in je slaapkamer te hebben, dan dat je die vliegen niet hebt. Als die vliegen allemaal eieren in ogen zouden leggen dan had ik toch wel een aantal mensen met die klachten op spreekuur gezien moeten hebben. Ik ben geen bioloog dus misschien vergis ik me, maar volgens mij planten de meeste vliegen zich voort via dood vlees (ten minste de bromvliegen, strontvliegen enz, niet bv fruitvliegjes) Dit geldt voor de vliegen die in Nederland voorkomen. In de tropen bestaan wel vliegen en andere beesten die dat doen. Bij dieren komen geloof ik wel dit soort ziekten voor, maar dat wil nog niet zeggen, dat dat bij mensen ook het geval is. Geen zorgen over maken dus en gewoon gaan slapen.

Vliegen hebben doord vlees nodig om hun eitjes te leggen. Reden daarvoor is dat de maden die uit de eitjes komen het vlees nodig hebben om hun te voeden. Dit wordt zelfs medisch toegepast. Er worden dan larven op wonden , die niet willen willen helen aangebracht. De maden eten dan al het dode vlees op maar blijven van het gezonde vlees. Dit gaat met een nauwkeurigheid die een chirurg nooit kan hebben. Deze maden worden onder speciale omstandigheden gekweekt. Het zelfde princiepe werd tijdens de tweede oorlog ook toegepast in de gevangenkampen van de jappanners. De dokters, ook gevangenen, lieten dan de patient een tijdje in het open toilet zitten zodanig dat de vliegen dan hun eitjes in de open wonden legden. Dit gebeurde natuurlijk niet onder de medische omstandigheden zoals het nu gebeurd maar het was soms een laatste mogelijkheid voor de patient. Als je nu bv vliegen in ogen of neus zie zitten dan wil dat zeggen dat daar een ontsteking is of een wonde die niet verzorgd worden, maar het gezonde weefsel zal niet geraakt worden Robby BB

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100