Wat is een echte vitaminebom?

Stel, je hebt door drukte en geen regelmaat een tijdje slecht gegeten en dat kun je goed vernemen. Hoe en met wat kun je die schade dan zo snel mogelijk weer inhalen? Eten bedoel ik dan.

Toegevoegd na 27 minuten:
En ik ben allergisch voor kiwi's ;-)))

Toegevoegd na 29 minuten:
Edit 2: Dat had ik al als reactie bij mariejose gezet maar niet iedereen leest blijkbaar de reacties, vandaar.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uiteraard is het niet handig om structureel slecht te eten. Echter, in die gevallen dat het allemaal misgelopen is en je voelt dat je lichaam een slagje minder loopt.. k neem dan een sapcentrifugetje (Zo'n 20E ding vand e kijkshop oid), een stapel wortels, een citroen, appel en een paar stangen selderij. Die vermaar ik tot sap, en drink zo een halve liter puur fruint / groente sap in een keer. Je mist de vezels & het werk wat je lichaam normaal gesproken verricht om dit binnen te krijgen. Echter, het is wel een berg vitamines.

De oplossing ligt veel meer in de vraag besloten dan je eigenlijk voor mogelijk houdt... De oplossing is Geen Drukte, en wel regelmaat en wel goed blijven eten... Dus sta nooit toe dat je langere tijd daar een ninbreuk op doet, laat het probleem niet ontstaan en het lijkt mij een veel betere oplossing dan dat ik nu ga vertellen dat je potje nX twee mal daags moet gaan gebruiken tegen een prijs van 200 euro per pot... Dus laat je niet meer voor langere tijd je belangrijkste factor van je ontnemen... En als je geen tijd hebt om gezond te leven, waar haal je dan de tijd vandaan om weer gezond te worden?

Ik denk dat de enige oplossing is om zo snel mogelijk weer gezond en vooral gevarieerd te eten. Je lichaam kan van veel vitaminen niet meer verwerken als je meer tot je neemt, dus extra vitaminen worden dan uitgescheiden. Sommige vitaminen zijn zelfs schadelijk als je er te veel van binnenkrijgt. Om een en ander te voorkomen de volgende tip: Zorg in tijden van drukte altijd voor voldoende fruit in huis. Neem in ieder geval iedere dag iets daarvan, zorg ook dat je een appel of banaan in je tas heb zitten. Die eten makkelijk weg en geven even snel gezonde energie (beter dan een mars tussendoor). Toegevoegd na 3 uur: hebt

Om je weerstand te verhogen, haal je beter kiwi's in huis. De groene en goudgele variant zijn echte vitaminebommen. Deze bevatten meer vitamine C dan veel andere fruitsoorten en zijn een goede kaliumbron.

Bronnen:
goedgevoel.be

De kiwi is een echte vitaminebom. Bevat 166 % van de adh vitamine c. Ook nog een grote hoeveelheid vitamine A en E. Verder nog kalium,pectine,aminozuren, bètacaroteen,foliumzuur,magnesium,koper,zink,mangaan,fosfor, eiwitten en koolhydraten. Superfruit dus :-) sla maar wat kiwi's in!! Toegevoegd na 1 minuut: oeps, mijn voorganger was wat sneller :-)

De groene en gele kiwi zijn absolute vitaminebommen en behoren tot de top vijf van de vitaminerijkste vruchten. Verschillende onderzoekers maakten een analyse van de zeven belangrijkste voedingsstoffen die fruit bevat: vitamine A, C en E, foliumzuur, kalium, magnesium en voedingsvezels - en ontdekten dat kiwifruit daarbij steevast in de top vijf eindigt. Het stukje fruit bevat o.a. de volgende belangrijke -preventieve- stoffen: Carotenoïden, Chlorofyl, Pectine, Serotonine, Foliumzuur en Inositol. Kiwi’s vormen een bijzonder rijke, natuurlijke bron van magnesium. Magnesium heeft een positief effect op het beenderstelsel en de stofwisseling van eiwitten en energie. Bovendien stimuleert magnesium het zenuwstelsel. Onze westerse voeding is doorgaans arm aan magnesium. Nochtans kan een tekort aan magnesium leiden tot hartziekten, afwijkingen aan het hartspierweefsel en een te hoge bloeddruk. Ook de tomaat is een gezonden vrucht en bevat veel vitamine C, A, B1, B2 en B6 en de mineralen kalium, fosfor en magnesium. De tomaat bevat een kleurstof, namelijk lycopeen, die de menselijke cellen kan beschermen tegen de nadelige invloeden van stikstofdioxiden. Stikstofdioxiden zitten onder meer in tabaksrook en in uitlaatgassen. Lycopeen speelt mogelijk ook een rol bij bescherming tegen kanker. Het behoort tot de plantenkleurstoffen die bekend staan als de zogenaamde carotenen. Toegevoegd na 20 uur: Ander gezond fruit (voor bv een heerlijke FruitShake) is: - Aardbei: Rijk aan vitamine C, goede bron van vezels en vitamine B9. (57 mg Vit.C/ 100 g vruchtgewicht) - Abrikoos: Rijk aan provitamine A en ijzer (Fe); 10 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht. - Appel: Goede bron van vezels, bron van anti-oxiderende middelen (flavonoïde), vitamine C. O.a. 'Jonagold' en 'Santana' zijn erg rijk aan anti-oxidanten. Allergiearme appels zijn 'Topaz' en 'Santana'. - Framboos: Goede bron van vitamine C, provitamine A, Vitamine B1 en B2. Tamelijk rijk aan organische zuren en koper (Cu). (25 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht). De rode frambozen bevatten veel antioxidanten. - Peer: Rijk aan kalium, goede bron aan pectine en tannine (looizuur) (4 mg vit.C/ 100 g vruchtgewicht)

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tomaat
http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesp...
http://www.toostylish.com/nl/article.php?c...
http://www.tuinkrant.com/artikel/de-groene...

De oplossing is *niet* om "er snel even een bom vitamines in te gooien". Dat levert niet veel meer op dan gewoon, vanaf nu, weer normaal en gevarieerd te eten. Hooguit eens een extra hap fruit of vruchten, of een extra slok puur fruitsap. Dan hoef je je geen zorgen te maken over het herstellen van de balans - geen zorgen maken scheelt alvast weer in de snelheid waarmee je herstelt. Het lichaam herstelt zichzelf wel. Daar hoef je niets aan te doen zodra je tenminste weer gevarieerd eet. Heb je vitaminetekort gehad, dan zal het lichaam de vitamines die je eet extra efficiënt opnemen. De tekorten worden zo vanzelf aangevuld. Twijfel je toch en heb je geruststelling nodig, dan kun je een dag of drie, vier van die standaard vitaminepilletjes nemen. Want vitamine is vitamine, of ze nu uit fruit of uit een pilletje komen. Nodig is het niet, het dient hooguit ter geruststelling.

Paprika's zijn rijk aan vitamine C. De oranje zijn mild van smaak en zijn heel goed uit de hand te eten. Rood en groen zijn ook aanraders.

Een sinasappel bevat veel vitamine.

ik zal een kort antwoord geven. Neem in de ochtend yoghurt met vers fruit. Vooral Frambozen, blauwe bessen zijn echte vitamine "bommen".

De enige echte vitaminebom zou een vitaminepil zijn, maar het is natuurlijk wel symptoombestrijding. Je komt dan snel weer vezels tekort, en je gaat je er niet gelukkiger van voelen. Maar soms kan het een tijdelijke oplossing zijn, pas dan wel op dat het ook echt TIJDELIJK is en blijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100