Worden tandartsinstrumenten gesteriliseerd voor gebruik?

Ik heb een redelijk uitgebreide behandeling ondergaan bij de tandarts en ik vroeg me af hoe de instrumenten worden gereinigd. Ze lijken vast te zitten in het apparaat op de 'tip' na, maar het hele ding gaat in je mond. In mijn geval kwam er ook wat bloed vrij en ik kan me niet voorstellen dat die hele boorkop met slang en al iedere keer volledig gesteriliseerd wordt.

Wie kan me vertellen hoe dat zit met de reiniging van tandartsinstrumenten?

13 jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! +

Antwoorden (3)

Ik vroeg me dat vroeger ook wel is af toen ik klein was maar ja als jou tandarts hygiënisch is dan maakt hij alles helemaal schoon na elke patient.

En als het niet zo zou zijn je hoeft echt niet bang te zijn voor bloedvergifteging/HIV/ of wat je dan wel niet kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tandarts instrumenten worden gesteriliseerd met een autoclaaf. Hier kan het hele instrument in, en door de hoge temperatuur word het steriel gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zit nu op mijn iPod, maar hier is de wikipedia link waar het uitgelegd word: http://nl.wikipedia.org/wiki/Autoclaaf_(laboratorium)
13 jaar geleden
Dat is wel de bedoeling, maar sommige praktijken doen het niet. Als de Inspectie erachter komt, worden ze gesloten, zie hier: http://www.rtvnh.nl/nieuws/53358/Vijf+tandartspraktijken+moeten+dicht