kan het kwaad als bloedstolsel na kaakingreep er na 2 dagen er vanzelf uitkomt?

Afgelopen donderdag is er een bult uit mijn kaak verwijderd. De wond is gehecht. Gisteren vreselijke pijn gehad, maar vandaag ging het al stukken beter. Toen ik net een kom soep at, voelde ik iets aan de wond, en het bloedstolsel werd gewoon vanzelf naar buiten 'geduwd'! Heel enge gewaarwording! Kan dit nu nog kwaad (alveolitis?) en weet iemand of dit vaker voor komt?

8 jaar geleden
in: Gebit
19.1K

Antwoorden (1)

Bij een normale wondgenezing speelt het bloedstolsel in de holte een belangrijke rol. Vanuit de wanden van de holte zijn bindweefselcellen in staat om in het stolsel te migreren. Langzaam (gedurende ongeveer een maand) wordt dit dan omgezet in jong bot, met daaroverheen tandvlees. Van groot belang is dan ook dit stolsel te laten zitten.

Het werkingsmechanisme waarom soms dit stolsel verdwijnt en een ontsteking ontstaat is niet helemaal opgehelderd. Er zijn in ieder geval meerdere oorzaken in het spel. Wel is bekend dat sommige factoren de kans hierop groter maken: roken, gebruik van de pil, een al aanwezige ontsteking, en hoe moeilijker het trekken ging hoe groter de kans op alveolitis.

Zodra dit toch is gebeurd is er weinig aan te doen. Het stolsel wat na het bloeden zorgt voor een propje in het gat waar de kies zat is nu losgeschoten. Dus het gat en jouw kaakbot zijn bloot komen te liggen.

Regelmatig uitspoelen van de holte met lauw (zout) water voorkomt dat er voedselresten in achterblijven en helpt de genezing te bespoedigen. Na 1 à 2 weken zal het vanzelf zijn hersteld. Maar als de pijn heel heftig is is het verstandig terug te gaan naar de kliniek waar je behandeld bent. Dan kan de wond worden schoongespoten en de medicatie aan worden gepast.
Amadea