Waarom is de tandartsverzekering uit het basispakket gehaald?

Het is bewezen dat mensen naast psygische klachten ook andere gezondheidsklachten kunnen krijgen als zij (door geldgebrek) niet naar de tandarts kunnen.
Vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Gebit
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, qua psychische klachten. Je kunt zelf problemen met je hartkleppen krijgen bij bv ontstoken tandvlees.
Ik ben ook erg benieuwd naar de antwoorden

Het beste antwoord

Grotendeels bezuiniging, en ook weer de drogreden: "Als mensen zien wat het kost, zorgen ze beter voor zichzelf".
Alle andere redenen zijn op zich te weerleggen: 'Een aparte verzekering is handig want die hoef je niet als je een kunstgebit hebt' - sja, niet iedereen gebruikte anticonceptie (de pil is nu ook nog maar zeer beperkt vergoed), niet iedereen heeft geneesmiddelen nodig, noem maar op.
En ja, als het echt misgaat kun je weer net als vroeger zien wie er geld heeft en wie niet, aan het gebit. (Even zwartwit gesteld.)
"Voordeel": het kunstgebit zit wel in de basisverzekering...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De kosten voor de tandarts bij een gezond gebit kunnen (veel) lager zijn dan de premie. Aan de tandartsrekening zal je niet snel failliet gaan en dus is het goed om de verzekering als optie te hebben.

Bij een verplichte tandartsverzekering betalen ook mensen met een kunstgebit mee aan de kosten van anderen. Erg sociaal, maar niet altijd gewenst. En door je gebit goed te onderhouden heb je zelf enigszins de kosten in de hand.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het op zich eens met Paulus, maar helaas is er ook een grote groep mensen die ondanks een zeer goede gebitsverzorging toch regelmatig tandheelkundige hulp nodig hebben.
Het is zo jammer dat de gewone controles uit het basispakket zijn, juist door de controles kunnen hoge kosten bespaart worden. En niet altijd gewenst dat mensen meebetalen aan de kosten van een ander? Ik ben blij dat ik voor heel veel zieke mensen meebetaal, en dat ik er gelukkig geen gebruik van hoef te maken!
paulus811
13 jaar geleden
Loenie en kriz, bij iedere soort verzekering kun je zelf keuzes maken. Ik zie niet in wat er onredelijk is om dat ook voor een tandartsverzekering te laten gelden. en kriz, heel sympathiek van je dat je wil meebetalen aan de kosten voor zieke mensen, maar vind je dat voor de brandverzekering en autoverzekering dan ook? Wil je daarbij ook extra betalen voor risico's van anderen die jij zelf nooit loopt of kunt lopen? Of wil je daar wel een zo laag mogelijke premie die jouw risico en schade dekt? En daarbij, dat het in het basispakket zat (alleen de controle van een paar tientjes en eenvoudige verrichtingen!) wil nog niet zeggen dat het gratis was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook mensen, die wel eens pech hebben. Paulus811 zegt in het antwoord, dat goed onderhoud aan je gebit de kosten enigzins beperkt. Ben ik met je eens, mits! je een sterk gebit hebt, en geen andere "problemen" zoals iemand die ik ken, en die 4 verstandskiezen dwars in haar kaken heeft zitten die 2 redelijk zware operaties moet ondergaan. In deze gevallen heb je niet zoveel aan een verzekering. Er is zelfs naar ik meen, bij Radar of Kassa, een vergelijking geweest over deze verzekeringen, en hierbij werd zelfs afgeraden een dure tandartsverzekering te nemen, aangezien je het grotendeel gewoon zelf moet betalen. En van een tandarts rekening, kan je wel degelijk failliet gaan als je in de bijstand zit. Ik bedoel maar..... Er zijn genoeg mensen, die met gebitsklachten thuiszitten, omdat ze niet naar een tandarts kunnen door geldgebrek of angst. Als je angst hebt, ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel erg veel mensen die niet naar de tandarts kunnen soms eigen schuld idd maar dat neemt niet weg dat die mensen met een gezondheidsprobleem zitten en dit vaak niet kunnen (meer) kunnen betalen of ergens terecht kunnen.
Want gebitsverwaarlozing kan ook andere gezondheidsklachten veroorzaken zowel geestelijk als lichamelijk en dat kost toch ook weer geld.
En er zijn mensen die niet aan een baan kunnen komen door gebitsverwaarlozing dat is toch geldverspilling.
Dan lijkt mij doe de tandarsverzekering weer in de basis, is toch iemand zijn gezondheid?
paulus811
13 jaar geleden
Inkie en nomamanis, het mooie van een losse verzekering is juist dat iemand die veel problemen heeft of verwacht (degene die jij kent) zich voor een hoger bedrag kan verzekeren dan iemand met een goed en sterk gebit. Dat zou niet kunnen als de tandarts in de basisverzekering is opgenomen. En juist daar gaat deze vraag over. En inderdaad zijn er mensen met angst, maar daar helpt ook de beste verzekering niet tegen. En nomamanis, je hebt wel een beetje gelijk dat gebitsverwaarlozing gezondheidsklachten kan veroorzaken, maar dat geldt voor slecht eten ook. En dat zit ook niet in een verzekering. Mensen hebben ook nog een eigen verantwoordelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paulus811 dat klopt wel wat je zegt. Maar als ik mij niet vergis kan men zich in bepaalde gevallen tot om en nabij ruim 1000 euro aanvullend verzekeren (of helemaal niet als zij langer dan een bepaalde periode zijn geweest) en dat is voor mensen met grote gebitsproblemen vaak niet genoeg.
Met als gevolg mensen met weinig geld kunnen niet naar de tandarts en worden er niet gezonder van. Dat bv slecht eten niet in een verzekering zit oke daar zit wat in alleen de gevolgen kunnen daar wat vager of minder aanwijsbaar bij zijn maar bij een kappot gebit kun je gelijk het probleem verhelpen daar het meteen duidelijk is zeg maar.
paulus811
13 jaar geleden
Hi Nonamanis, ik heb me m.i.v. dit jaar tegen tandartskosten laten verzekeren en ben daarvoor 15 jaar niet verzekerd geweest en heb de jaarlijkse controle van 25 euro steeds zelf betaald. Duizenden euro's aan premie uitgespaard dus. Die 1000 euro die je noemt is ongeveer het maximum waarvoor men zich kan verzekeren en de premie daarvoor is rond de 400 euro per jaar. En kijk uit, sommige verzekeraars hanteren die 1000 euro als maximum voor de hele verzekering, dus zolang je klant bent en niet per jaar. Bovendien krijg je nog steeds maar 50 of 75% van de kosten terug en betaal je een (heel groot) deel zelf. En dat vind ik wel een slechte ontwikkeling, want nu zijn er mensen die om financiele redenen niet meer naar de tandarts gaan/kunnen. Daar ben ik het helemaal met je eens. Ik heb dat niet in mijn antwoord genoemd, omdat dat de vraag niet was.
Bezuiniging! Met dank aan CDA, PVV en VVD
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al voor dit kabinet was de tandartsverzekering losgekoppeld hoor.