Waarom voel je geen pijn als je slaapt?

Ik heb al 2 dagen ontzettende last van hevige kiespijn en ben dus rijp voor een bezoek aan de tandarts. Maar hoe komt het dat ik wel gewoon kan slapen en er niet van wakker word? Waarom voel ik dan niets, of iig, merk ik dan niets? Zodra ik wakker ben, is dat het eerste wat me bezig houd en ook voordat ik horizontaal ga is het niet meer of minder.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Gebit
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In slaap komen is idd wel ooit lastig met pijn, maar waarom merk je niets tijdens je slaap?

Het beste antwoord

Wanneer we slapen is ons lichaam helemaal ontspannen en in die staat heb je minder of geen last van stress of pijn.Pijn kan zo hevig worden (waarschuwingssignaal) dat je ook niet meer kunt slapen.
Ook wanneer je niet slaapt en pijn hebt kun je door oefeningen je lichaam helemaal ontspannen je zult dan merken dat je ook minder pijn,soms zelfs geen pijn ervaart in die ontspannen toestand.
Succes bij de tandarts !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt wel pijn voelen tijdens het slapen, mensen worden vaak genoeg wakker door pijn. Ik voel tenminste absoluut pijn tijdens m'n slaap. Word er vaak wakker van, en het beïnvloedt m'n dromen ook. Als je diep genoeg slaapt word je er natuurlijk minder snel wakker van, net zoals je tijdens je slaap omgevingsgeluiden minder opmerkt. Dat wil trouwens niet zeggen dat je ze niet hoort, maar als je diep genoeg slaapt, merk je het minder snel op. Daarbij ben je niet of veel minder bewust als je slaapt, dus zul je eventuele prikkels die je opmerkt, minder snel als hinderlijk ervaren. Een groot deel van de 'last' die we hebben van pijn, is de last die we hebben omdat we ons ergeren aan de pijn, ons zorgen maken over pijn, en gefrustreerd raken als pijn niet minder wordt. Als je dat allemaal wegneemt, blijft alleen de prikkel op zich over, en die is lang zo hinderlijk en lang zo sterk niet. Daarom kun je makkelijker door pijn heenslapen als je eenmaal in slaap bent, en is het bijna onmogelijk om in slaap te kómen als je veel pijn hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien voel je het dan wel, maar waarom merk ik niet dat ik het voel? ;) Bedankt voor je antwoord.
Je voelt inderdaad wel pijn, alleen is het dan in je onderbewustzijn.

Meestal als je droomt, dan wordt de droom ineens eens een stuk onaangenamer bijv een nachtmerrie.

Het kan natuurlijk ook dat je gewoon door de pijn heen slaapt, omdat het niet 'pijnlijk genoeg' is om wakker van te worden.