Hoeveelheid pijn bij wortelkanaalbehandling?

Een wortelkanaal behandeling bestaat uit twee delen. Wat is de hoeveelheid pijn die een patiënt bij benadering zal ervaren op een schaal van 0 tot 10. (0 is geen pijn, 10 is ondragelijk veel pijn).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
1.1K

Het beste antwoord

Dat verschilt van situatie tot situatie. Sommige mensen vinden het een ramp, en ik heb nooit ergens last van. Het ligt er ook aan of de betreffende zenuw al dood is. Ik heb een keer een viervoudige wortelkanaalbehandeling gehad bij een microtandarts (dan lig je onder een kolossale microscoop). Ik heb toen geen verdoving gevraagd, omdat ik vermoedde dat de zenuw al dood was, en ik heb er niks van gevoeld.
In de gevallen waarbij de zenuw nog wel leefde, had ik er alleen naderhand een poosje last van. Maar dan weet je dat het voorbij is, dus dan kan het alleen maar beter worden. ;-)

Nu ga ik sowieso altijd fluitend naar de tandarts, omdat de meeste mensen meer lijden van de pijn die ze verwachten dan die ze werkelijk voelen. Als je je daarop concentreert, zul je merken dat de meeste behandelingen niet echt pijn doen.
Op de ellendeschaal komt de wortelkanaalbehandeling bij mij echt niet hoger dan een 2, ofwel: no problem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik heb er een tijd geleden een gehad, kan me niet herinneren dat ik er veel last van had. Het prikte een beetje en het was vooral onprettig die vingers in je mond en je mond maar open houden, maar ja, dat is het altijd bij een tandarts.

Ik zou het een 4 geven op een schaal tot 10, voornamelijk vanwege het ongemak en een beetje vanwege de pijn. Als je een lagere pijngrens hebt dan ik zou ik het een 5 geven - mijn pijngrens is vrij hoog, maar niet extreem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het licht er natuurlijk aan hoe hoog je pijngrens is. Maar ik zou een wortelkanaalbehandeling tussen de 4 en de 6 schatten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mits de verdoving goed werkt een 2 of 3. De verdoving is het pijnlijkst!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dit is precies het antwoord wat ik ook wilde geven.
Die verdoving... auw! Maar zodra die eenmaal zijn werk deed, merkte ik van de wortelkanaalbehandelijk vrijwel niets. Ook niet achteraf (toen de verdoving was uitgewerkt). Wat mij betreft: 0 tot 1.
Ik zou zeggen 0 of 1. Totdat je bij de tandarts komt heb je veel ergere pijn en valt de rest, te beginnen met de verdoving in het niet. Als eerste wordt de zenuw dood gemaakt en volgt de rest van de behandeling. Ik herinner me alleen dat de pijn voordat ik behandeld werd het ergste was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb er vorige week nog een gehad. Totaal geen pijn gevoeld, maar achteraf wel een raar gevoel omdat het tandvlees een beetje ontstoken was. Neurofen heeft dit opgelost voor mij. Het enige nadeel bij mij was dat het ontzettend lang geduurd heeft. Ik heb anderhalf uur met mijn mond open gelegen. Dan ben je blij dat je ervan af bent hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals anderen ook schrijven: pijn is een persoonlijke ervaring en is dus voor iedereen anders.
Dus een persoonlijk antwoord: inmiddels heb ik vele wortelkanaalbehandelingen gehad, recentelijk nog 2 weken geleden.
Zenuwpijn vind ik het ergste en dat heb je tevoren als de zenuw is aangetast en aan het sterven is of als er een vette ontsteking zit. Dan ben ik dolblij bij de tandarts te zijn, verdoofd te worden en de behandeling te laten uitvoeren.
Soms voel je de verwijdering van de zenuw even door de verdoving heen als een behoorlijke pijnprikkel. Maar dat is even, misschien een seconde.
Als de zenuw dus nog leeft, dan ervaar ik de pijn die seconde na verdoving tijdens de behandeling als een 7. De rest als 1. De 2e behandeling later om schoon te maken etc., ook met verdoving, als 0.
Als de zenuw al dood of eerder verwijderd is, dan is de reden voor de wortelkanaalbehandeling meestal een ontsteking. Dan ervaar ik na de verdoving geen pijn, dus 0 net zomin als tijdens de 2e behandeling.
Belangrijk is wel, dat er goed wordt verdoofd....!
In vrijwel alle gevallen is er een zeurderige pijn/gevoeligheid als de verdoving is uitgewerkt en dat kan een paar dagen aanhouden. Op de schaal een 3. Wat mij betreft eerder irritant als pijnlijk en prima mee te leven na inname paracetamol. Dan een 1.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Graag gedaan!