Waarom is het rechterdopje van een lenzen-opbergdoosje groen?

Ik draag sinds 17 jaar lenzen. Had de eerste 6 jaar een bepaalde zachte lens die in doosje met een eiwittablet erin moest worden bewaard. Daarna kwam de nieuwe generatie zachte lenzen (natuurlijk in combinatie met nieuwe vloeistoffen), waren die bruistabletten niet meer nodig en kreeg ik een 'gewoon' opbergdoosje. De rechterschroefdop is groen. Ik heb al een variant of 5 gehad van deze doosjes, ze verschilden allemaal maar hadden die groene dop rechts met elkaar gemeen. Waarom heeft de rechterdop een kleur? Waarom niet gewoon een L op de linkerdop (dat heeft mijn huidige doosje) en een R op de rechterdop (dat heeft die van mij dus niet, maar hij is wel groen?).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Omdat er mensen zijn die zonder lenzen in bijzonder slecht zien.
escape
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Klopt. En zelfs met lenzen in zijn er mensen die bijvoorbeeld wel scherp zien, maar heel slecht zijn in het onderscheiden van contrast.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zou een ouder persoon, die geen contrast meer kan onderscheiden en behoorlijk gevoelloze vingertoppen hebben, wel braille kunnen voelen? Ik denk dat een groene en een witte dop veel beter herkenbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staan de letters in braille? Of staan de letters er gewoon in reliëf op?
dan kan je gemakkelijker bepalen welke voor rechts is. Vooral erg handig als je echt slechte ogen hebt. Ik kijk niet echt lekker met 1 lens in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een andere kleur is makkelijker te herkennen dan een andere letter. Vooral als je de lenzen nog niet inhebt en dus feitelijk slechtziend bent. Bij mij zit er een groot verschil tussen de linker- en de rechterlens, daarom kan ik maar beter meteen de juiste lens op het juiste oog droppen. Als ik eerst moet gaan turen of het wel de linkerkant is en het doosje niet per ongeluk omgedraaid staat is dat lastiger dan om te zien of de linkerkant wit en de rechterkant groen is!
Amadea
12 jaar geleden
Ook heeft lang niet iedereen dezelfde ogen. Bij mij verschillen de ogen qua sterkte. Als ik dan mn lens voor links in mn rechteroog doe kan ik daar heel slecht mee zien, hoewel het verschil minimaal is. Door de kleur kan ik ze makkelijk uit elkaar halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de branche afgesproken dat deze kleuren gelden. Dat is makkelijk om te onthouden ... net zoals de koud- en warmwater knoppen altijd op dezelfde plek zitten.