Mijn moeder gebruikt hormoonzalf tegen haar huidziekte. Hierdoor wordt haar huid heel dun. Weet iemand of hier iets aan te doen is?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

van corticosteroïden wordt je huid dunner. Hier is weinig aan te doen. het is kiezen tussen twee kwaden, ligt het belang van het onderdrukken van de huidziekte voorop of moet de dikte van de huid zich herstellen? Je kan er voor kiezen extra vitamine E te nemen en producten te nemen die goed zijn voor de huid.

Het ligt aan de huidziekte. Wanneer je hormoonzalf krijgt is dit vaak om de huid rustig te krijgen. Je kan haar adviseren om brandnetel thee te drinken. 3x daags een kop. dit hersteld vanuit binnen. Of een bad (wanneer je dit hebt) met zemelen (is ook vloebaar te verkrijgen bij DA of drogist). Het ruikt niet lekker maar is ook enorm goed voor de huis. Creme op basis van dode zeezout is ook herstellend.

Helaas ben ik zelf iemand die ook regelmatig kampt met huidproblemen. Douchen of baden in matig warm water (droogt de huid uit). Veel smeren met vaseline lanette creme zodat je huid vettig blijft, en zeker niet vaker of dikker met de hormoonzalf smeren dan aangegeven door de huisarts of dermateloog.

Bronnen:
Eigen ervaring

Hormoonzalf is vervelend spul. Er zitten corticosteroïden in die ervoor zorgen dat de overgevoeligheid van de huid wordt onderdrukt (zoals bij bijvoorbeeld eczeem). Probleem is inderdaad dat bij (vooral langdurig gebruik zoals maanden lang) het de huid steeds dunner maakt (dit komt omdat de huid steeds meer atrofiëerd ofwel minder doorbloed raakt). Smeer je er zalf op die dat tegengaat dán heb je weer kans dat de huidaandoening zélf erger wordt! De kunst is dus het vinden van "de" balans. Zorg in elk geval ervoor om zo min mogelijk van de betreffende zalf te gebruiken! Probeer daarnaast dingen uit (ik las iets over zemelen in een sok in het badwater). Raadpleeg ook je arts over wat je het beste kan doen. Hieronder heb ik nog een website waar je mogelijk wat aan hebt. Succes!

Bronnen:
http://www.huidinfo.nl/corticosteroid.htm

Ik wil je niet bang maken echt niet maar dat is niet erg slim mijn moeder heeft het ook gedaan en kreeg daarna witte vlekken op haar lichaam

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100