Ouderlijk huis bezoeken of niet?

Ik woon nu alweer jaren op mezelf. ik heb 18 jaar in mijn ouderlijk huis gewoond. leuke tijden gehad ook mindere. mijn vader is paar jaar terug daar overleden. mijn broer moest toen snel weg uit die woning. ben er eigenlijk nooit meer geweest. zit er aan te denken om morgen even een rondje te maken in mijn oude buurt een blik naar de woning werpen. ik denk of hoop dat ik daarmee een hoop kan afsluiten of dat het me iig een goed gevoel geeft. is dit een goed idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me wel belangrijk om zoiets af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daarom ook. ik heb nu alles weer goed voor elkaar. heb ook vrede mee dat hij er niet meer is. Wou hem niet langer willen zien lijden.. maarja dat gevoel dat er nog iets mist blijft knagen...of dat een bezoek is weet ik niet zeker we zullen zien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die niet waagt, die niet wint. En baat het niet, dan schaadt het niet, lijkt me ook wel op te gaan in dit geval.

Het beste antwoord

het ligt eraan wat je zelf wil.

wil je dingen laten zoals het is en je blijven verbergen voor je gevoel en emotie die je mogelijk kan ervaren door het ouderlijk huis te bezoeken.

ik ben van mening dat men dingen kan verwerken als men zichzelf hiermee confronteert. zo kan je (eventueel opnieuw) dingen ervaren en plaatsen.

anderhalf geleden is mijn vader overleden, en het ouderlijk huis blijft voor mij een speciaal plekje. echter ben ik na die tijd het huis in en uit gegaan, dus waarschijnlijk ligt hier het verschil. Bij jou is dit anders gelopen waardoor het steeds meer beladen is geworden, en je er misschien met enige opzet ook niet meer bent geweest.

als je dingen wil verwerken denk ik dat je de confrontatie aan moet gaan, maar natuurlijk niet met alle geweld.
doe het desnoods stapje voor stapje (letterlijk en figuurlijk) ervaar elk stapje bewust, vraag jezelf af waar je bang voor bent. verdriet en pijn zijn een onderdeel van verwerking, dus in die zin is het vreselijk, maar laat jij je hierdoor tegenhouden of accepteer je dat ook dit een onderdeel is van verwerking?
voor mezelf had ik bepaald dat enkel paniek me tegen kon houden, maar dit heb ik nooit ervaren en heb mezelf toch zeker wel geconfronteerd met pittige dingen. misschien kan je met jezelf ook een soortgelijke afspraak maken.

emotie is normaal en menselijk, dit hoef je niet te forceren, hoe vervelend en intens ook het hoort er helaas bij.

neem de tijd, en mocht blijken dat het (nog) niet de oplossing is, doe het dan gewoon niet, ga niet verder richting het ouderlijk huis en probeer het over een tijdje nog een keer.

het is echt geen kwestie van of wel óf niet doen, je kan je bedenken namelijk. niemand kan je zeggen wat je moet doen en wat wel of niet verstandig is. vind dit voor jezelf uit. wees niet bang voor wat er mogelijk komen gaat, maar ervaar simpelweg op het moment zelf pas het wel of niet mogelijk of verstandig is, en maar daar op #dat# moment je keuze.

heel veel sterkte gewenst, wat je keuze morgen ook mag zijn. en nogmaals.... laat je niet afbluffen door menselijke emotie hier is echt niets mis mee. je hebt zelf in de hand tot hoever je gaat in de confrontatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Toevallig was ik afgelopen week een kast aan het opruimen en kwam brieven tegen van jaaaaren geleden toen mijn leven compleet op zijn kop stond. Ik heb de doos weer dichtgedaan, omdat ik het nog steeds niet aankon.

Ik zou het wel doen als ik jou was, maar zorg ook dat je de mogelijkheid hebt snel terug te kunnen als je voelt dat het niet prettig is. Het gevoel overviel mij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zeg: Doen! Ik weet dat het moeilijk is om je ouderlijk huis te bezoeken vanwege het verleden. Je zal vast een moeilijke tijd hebben gehad.
Wanneer je het ouderlijk huis zal bezoeken zullen ongetwijfeld vele goede en slechte herinneringen opgehaald worden. Maar als je besluit niet te gaan wordt het steeds moeilijker om je gevoelens te verwerken. Vroeg of laat wordt het toch tijd om jouw nare herinneringen definitief af te sluiten. Als je nu niet gaat denk ik dat je binnen 2 jaar weer overweegt om te gaan omdat je gevoelens rondom het ouderlijk huis blijven hangen.
Het zal vast niet makkelijk zijn. Laatst ging ik langs bij het huis waar ik een tijdje met mijn moeder woonde toen ze was gescheiden van mijn vader. Op dat moment kwamen alle herinneringen weer naar boven, zeker niet alleen goede maar ook slechte. Uiteindelijk was ik blij dat ik het had bezocht, het luchtte enorm op!
Dus twijfel niet en ga eens langs. Ik denk dat het je goed zal doen. Ongetwijfeld zal je vader voor altijd een plekje in je hart behouden, want je vader zal gelukkig altijd bij je zijn!
Ik wens je veel succes toe en hoop dat je je negatieve herinneringen snel zal verwerken! Ik vertrouw erop!
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel mooi antwoord. denk dat ik lekker me hondje meeneem en gewoon eens langs ga. denk dat het verlangen inderdaad terug zal komen als ik niet ga!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! Neem je hondje mee, niets is zo ondersteunend als een trouwe viervoeter! Ik wens je veel sterkte toe en hoop dat je de negatieve herinneringen voorgoed kan afsluiten!
Erg veel sterkte!
Ik zou zeker gaan,het kan je een heleboel rust geven en n naar en vervelend hoofdstuk uit je leven doen afsluiten! Mocht je gaan heel veel sterkte!!