Verstandkies eruit getrokken. Hoe zit het met de gaasje?

Hallo,

Ik heb net een kleine uur geleden mijn verstandskies
uit laten trekken. Ik heb net het gaasje dat door
de tandarts is ingebracht uitgehaald.

Moet ik nu een nieuwe gaasje erop doen?
( Ik heb er net 1 erop gedaan maar die viel er meteen uit).

En hoe lang kan het duren voordat het bloeden is gestopt?

Toegevoegd na 2 minuten:
Mag je wel gewoon kraanwater drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.5K

Het beste antwoord

Je hoeft echt niks te doen. Tandvlees geneest zo ontzettengoed altijd. Het bloed ook heel gauw en veel maar gewoon het gaasje eraf halen en het bloeden wat je bedoelt is waarschijnlijk "wondvocht". Let even op met bukken. Kijk maar eens naar kinderen als die een tand door de lip hebben, paniek in de tent vanwege al het bloed, maar na een uurtje is het al weer zo goed als klaar! Beetje dikke lip nog.....
Pijn komt meer van het wrikken en duwen dan van het tandvlees zelf.
Neem paracetamol en doe voorlopig even rustig met harde dingen eten en bukken.

suc6

Toegevoegd na 4 minuten:
Cola drinken of ijskoffie schijnt ook te helpen vanwege de cafeine die de bloedvaten laat samentrekken, en het koelt waarschijnlijk ook wat tegen de zwelling. Dit is wat je hoort van anderen als tip, maar ik kan het niet onderbouwen met een bewijs zeg maar, maar het klinkt mij wel logisch....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Haha, ik heb vorige week mijn verstandskies eruit laten trekken xD Dat gaasje moest ik er een kwartiertje inhouden om het bloed tegen te houden. Als het daarna nog ging bloeden, moest ik een nieuw steriel gaasje erop doen, maar dat was niet het geval.

Je mag gewoon kraanwater drinken. Eigenlijk mag je alles gewoon eten en drinken, alleen ken je geen pijn als je rustig cornflakes gaat eten bijvoorbeeld :P Ook is drinken waar prik in zit, niet heel verstandig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij lost gaat gaasje vanzelf op. Bel anders even de tandarts. Vaak hebben ze ook een eigen site.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na de behandeling
De verdoving raakt na 2 tot 4 uur uitgewerkt. Het is verstandig om ca. 1 uur na de behandeling alvast de voorgeschreven pijnstiller in te nemen of indien er niets werd voorgeschreven, 2 tabletten paracetamol van 500mg. De pijnstillers werken namelijk veel effectiever als ze al ingewerkt zijn voordat de pijn opkomt. Zo kunt U gedurende de eerste 48 uur gerust de maximale dosis gebruiken, waarna U het eventueel verder kunt proberen zonder pijnstillers. De hoeveelheid napijn is zeer verschillend van patiënt tot patiënt en niet goed te voorspellen. Er kan een zwelling optreden van de wang, welke op z’n hevigst is de eerste en tweede dag na de behandeling.

Geringe temperatuurverhoging onder 38,5 C is normaal.

Beperking van de mondopening is normaal.

Het is normaal dat er nog een beetje bloed uit de wond komt. Dit vermengt zich met uw speeksel waardoor het meer lijkt dan het is.
Wondverzorging
Zwelling kan verminderd worden door de eerste uren na de behandeling de wang te koelen met een ijskompres. (ijsklontjes in een plastic zakje, washandje eromheen en steeds enkele minuten op de wang, en dan er weer af).

Roken vertraagt de wondgenezing. Staak het roken minimaal 5 dagen.

Ga de eerste dag niet krachtig spoelen, of zuigen aan de wond, dit vergroot de kans op een nabloeding.

Nabloedingen komen vrijwel alleen binnen 12 uur na de behandeling voor. Als U dit vermoedt, maak dan een prop van een steriel verbandgaas, of neem een schone zakdoek en maak daar een knoop in, leg deze op de wond en bijt daar een ½ uur stevig op dicht. Als dat niet helpt neemt u contact op met de polikliniek kaakchirurgie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het lukt laat het gaasje zo snel mogelijk weg.

Tuurlijk mag je drinken en spoelen, maar blijf er weg met je tandenborstel voor een paar dagen. Je bloed is nog steeds het beste anti-bacteriëel genezend middel.

Tegenwoordig hechten ze alles, toen ik zo’n 15 jaar geleden naar de ‘bekkenbeul’ ging heeft hij eens 2 wijsheidstanden getrokken in 1 keer. Tot mijn verbazing hechte hij niets !
(Echt nog eentje van de oude stempel !)

Het was ‘s morgens en hij vertelde me om het bloed te blijven uitspuwen tot het bloeden gedaan was, dat was zo’n 4 uur later. Na een paar dagen was alles netjes dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste 12 à 24 uur na de ingreep kan de wond nog nabloeden. Dat gaat meestal vanzelf over. Wanneer de wond na enige uren nog blijft bloeden kunt u het volgende doen:

Neem een gaasje of schone zakdoek en maakt daarmee de mond en wang schoon en droog.

Zeker niet gaan spoelen!

Dan neemt u een tweede gaasje en vouwt dat in elkaar.
Het opgevouwen gaasje legt u dan op de wond en u klemt uw kaken een half uur stevig op elkaar.

Het gaat erom dat er druk op de wond wordt uitgeoefend waardoor de bloeding stopt.

Om nabloeden te voorkomen, is het beter de dag van de ingreep de mond niet te spoelen.

Schoonhouden van de mond is belangrijk voor een snelle en goede genezing.
Derhalve moet u wel uw gebit poetsen, maar wees voorzichtig is de buurt van de wond.

Er zijn geen beperkingen wat betreft eten en drinken.